انتقاد صدها کنشگر حقوق‌بشری به برنامه یادبود رئیسی در سازمان ملل

براهیم رئیسی، ۳۰ اردیبهشت دچار سانحه هوایی شد و او و هفت تن همراهش جان خود را از دست دادند.

ده‌ها نفر از خانواده‌های دادخواه، فعالان حقوق زنان و حقوق بشر ایرانی با نامه‌ای سرگشاده به دنیس فرانسیس٬ رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به برنامه این نهاد بین‌المللی برای یادبود ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سابق ایران، اعتراض کردند.

این نامه با امضای حدود ۶۰۰ نفر که روز چهارشنبه ۹ خرداد منتشر شده می‌گوید بر اساس اطلاعیه‌ای که سازمان ملل متحد منتشر کرده است، این نهاد برنامه دارد ۱۰ خرداد مراسمی در یادبود ابراهیم رئیسی برگزارکند: «ما جمعی از خانواده‌های دادخواه، فعالان حقوق زنان و حقوق بشر ایرانی از شما و کلیه دست اندرکاران در سازمان ملل متحد می‌خواهیم که از برگزاری هرگونه مراسمی برای مرگ یکی از عوامل موثر و تصمیم گیرنده در کشتار دگراندیشان و معترضان به سیاست‌های جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه حکومت اسلامی اکیدا خودداری کنید».

این نامه به سابقه ابراهیم رئیسی از دوران دادستانی کل کرج در سال ۱۳۵۹ تا عضویت در «هیئت مرگ» عامل کشتار هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ و ریاست او بر قوه قضائیه و سرکوب مخالفان در دوران ریاست‌جمهوری او اشاره کرده و گفته است «او باید به عنوان یکی از ناقضان حقوق بشر و جنایت علیه بشریت، محاکمه می‌شد».

فعالین حقوق بشری و خانواده‌های دادخواه در ادامه گفته‌اند رئیسی در طول ۴۵ سال تاریخ جمهوری اسلامی، به طور مستقیم در ناپدیدسازی‌های قهری و اعدام‌های فراقضایی هزاران مخالف سیاسی در دهه شصت، در کشتار معترضان جنبش زن زندگی آزادی، در قتل، بازداشت خودسرانه، ناپدیدسازی قهری و شکنجه هزاران معترض و آزار و اذیت خشونت‌آمیز زنان و دخترانی که از حجاب اجباری سرپیچی می‌کردند، و دیگر نقض‌های جدی حقوق بشر، مستقیما دست داشته یا بر آن‌ها نظارت داشته است.

پیشتر نرگس محمدی، فعال زندانی و برنده جایزه صلح نوبل، نیز برنامه سازمان ملل برای گرامی‌داشت رئیسی را تقبیح و آن را «روز گرامی‌داشت چوبه‌های دار، اعدام و کشتار جمعی علیه مردم ایران» توصیف کرد.

شیرین عبادی، وکیل دادگستری و نخستین برنده ایرانی جایزه نوبل صلح، روز جمعه ۴ خرداد نیز با انتقاد از برنامه مراسم یادبود رئیسی، آن را برخلاف پروتکل‌های سازمان ملل دانست.

خانواده‌های دادخواه و فعالان حقوق زنان و حقوق بشر در ادامه نامه خود از سازمان ملل خواسته‌اند از ادای احترام به ابراهیم رییسی که میان مردم ایران با القابی چون «آیت الله قتل عام»، «جلاد ایران»، «قصاب تهران» و عامل اعدام هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی معروف است، خود‌داری کند.