برگزاری راهپیمایی همجنس‌گرایان در اورشلیم با امید آزادی گروگان‌ها

سرباز ارتش اسرائیل با پرچم رنگین‌کمانی اقلیت‌های جنسی

ده‌ها هزار تن از ساکنان اورشلیم در راه‌پیمایی سالانه همجنس‌گرایان در این شهر مذهبی و «مقدس» برای ادیان سه‌گانه شرکت کردند.

این راهپیمایی بعدازظهر پنج‌شنبه، دهم خرداد، با وجود جنگ غزه و ادامه بحران در جامعه اسرائیل در مورد سرنوشت گروگان‌های اسرائیلی اسیر در دست گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه ، در مرکز شهر اورشلیم برگزار شد.

راهپیمایی به امید آزادی گروگان‌ها با این شعار برگزار شد: «برای آزاد بودن زاده شد».

خانواده گروگان‌های اسرائیلی از راه‌پیمایی «افتخار» حمایت کرده و شماری از نمایندگان این خانواده‌ها برای ابراز همبستگی با جامعه اقلیت‌های جنسی، در آن شرکت کردند.

راهپیمایان از جمله تصاویر سرگرد ساگی گولان، یک نظامی کشته شده در جنگ غزه را در دست داشتند که یار زندگی او، عومر اوحانا، رسما از سوی ارتش به عنوان «همسر» یک جان‌باخته نظامی شناخته شده است.

عومر اوحانا پس از کشته شدن سرگرد گولان در روز حمله اعضای حماس به خاک اسرائیل، خواهان آن شد که او به عنوان «همسر» یک نظامی کشته شده به رسمیت شناخته شود.

کوشش‌های عومر اوحانا در ماه‌های بعد از جنگ موجب شد که یوآو گالانت، وزیر دفاع، مقررات ارتش را اصلاح کند تا نظامیان همجنس‌گرا که شریک زندگی‌شان، حتی اگر «ازدواج» نکرده بودند، مشمول حقوق و امتیازات مالی خانواده‌های نظامیان کشته شده ارتش شوند.

به نوشته تایمز اسرائیل، شماری از نظامیان نیز به نمایندگی از واحد ضد تروریسم در تیپ گولانی ارتش که سرگرد گولان کوماندوی آن بود، به افتخار همرزم کشته شده خود در راه‌پیمایی اقلیت‌های جنسی اورشلیم شرکت کردند.

یائیر لاپید، رهبر جناح اوپوزیسیون و شیلا واینبرگ، نخستین عضو منتخب تراجنسی در تاریخ اسرائیل که در شورای شهر اورشلیم کرسی نمایندگی را از آن خود کرده، در محل پایانی راهپیمایان سخنرانی کردند.

دو هزار پلیس و نیروی مرزی از مشارکت‌کنندگان در این رویداد مراقبت می‌کردند.

همزمان گروهی شامل چند ده نفر از اعضای سازمان راستگرای افراطی «لهاوا» از پلیس اورشلیم مجوز گرفته بودند تا در گوشه یک خیابان علیه راه‌پیمایی همجنس‌گرایان تجمع کنند.

سازمان «لهاوا» که رهبر آن، بنتسی گوپشتین، از نزدیکان سیاسی ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی است و از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما همه در جنگ متحد هستیم، اکنون زمان این رژه نفرت‌انگیز در اورشلیم نیست.»

۹ سال پیش یک مرد مذهبی یک دختر نوجوان را در رژه دگرباشان در اورشلیم با ضربات چاقو کشت.

با وجود آن‌که رژه سالانه جامعه اقلیت‌های جنسی از ۲۱ سال پیش در اورشلیم برگزار می‌شود، مسئولان و نهادهای این شهر مذهبی و محافظه‌کار، مانند شهرداری، به دلیل وجود اکثریت یهودی محافظه‌کار و مسلمانانی که مخالف این نوع اقدامات هستند، در این آیین‌ها مشارکت رسمی ندارند. اکثریت کرسی‌های شورای شهر اورشلیم در دست حریدی‌ها است.

با این حال، حمایت قانونی از اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در اسرائیل، امری فراحزبی است.

کنست، پارلمان اسرائیل، در دو دهه اخیر برای تضمین حقوق این جامعه اسرائیل قوانین زیادی تصویب کرده و اسرائیل را به یک کشور پیشگام در تأمین حقوق این شهروندان مبدل کرده است.

امیر اوحانا، رئیس کنست، که عضو حزب حاکم لیکود است، در آیین‌های رسمی اسرائیل در کنار «شوهر» خود، آلون حداد، شرکت می‌کند. این زوج دو فرزند دختر و پسر از نطفه آقای حداد و پرورش یافته در رحم اجاره‌ای دارند.

بنیامین نتانیاهو برای تأکید بر حمایت خود از جامعه اقلیت‌های جنسی امیر اوحانا و همسر او را به آیین‌های رسمی دعوت می‌کند.

رژه‌های افتخار تل‌آویو و حیفا امسال به دلیل جنگ غزه لغو شد. رژه‌های سالانه تل‌آویو در «ماه افتخار» تا پیش از این هر سال گردشگران زیادی از جهان را به سوی خود جذب می‌کرد. و

شهر جنوبی بئرشبع که به غزه بسیار نزدیک است و به تازگی دوباره زیر حملات راکتی گروه حماس بوده، اعلام کرد گردهمایی «غرور و امید» را در روزهای آتی برگزار خواهد کرد.

با استفاده از تایمز اسرائیل، هاآرتص، شبکه کان/ ف. ر./ ف. دو.