دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

رهبران مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه روز جمعه ۱۱ خرداد از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره دعوت کردند.

خبرگزاری رویترز، از این دعوت نامه رهبران کنگره به عنوان اقدامی برای نشان دادن حمایت دو حزب اصلی آمریکا از جنگ غزه یاد کرده است.

نامه دعوت از بنیامین نتانیاهو را مایک جانسون رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات سنا، میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان در سنا و حکیم جفریز رهبر دموکرات در مجلس نمایندگان امضا کرده‌اند.

در این نامه آمده است: «برای ایجاد روابط پایدار و نشان دادن همبستگی آمریکا با اسرائیل، از شما دعوت می‌کنیم دیدگاه دولت اسرائیل برای دفاع از دموکراسی، مبارزه با تروریسم و برقراری صلح عادلانه و پایدار در منطقه را به اشتراک بگذارید.»

زمان برگزاری این سخنرانی در نامه به نخست وزیر اسرائیل مشخص نشده است.

مایک جانسون پیشتر در بحبوحه اختلافات خود با دولت بایدن بر سر اسرائیل اعلام کرده بود بنیامین نتانیاهو در کنگره سخنرانی خواهد کرد.

نامه دعوت از بنیامین نتانیاهو همزمان با ارائه طرح جدید اسرائیل برای آتش بس غزه توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا منتشر شده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت، طرح سه مرحله‌ای اسرائیل شامل آتش‌بس شش هفته‌ای و آزادی گروگان‌ها در ازای زندانیان فلسطینی خواهد بود.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از سخنرانی جو بایدن گفت، تا «از بین رفتن» توان حکومت‌د‌اری و حکمرانی حماس٬ جنگ در غزه پایان ادامه خواهد یافت.