اوپک و کشورهای هم‌پیمان کاهش تولید نفت را تا پاییز تمدید کردند

اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه توافق کاهش تولید نفت را تا ابتدای پاییز تمدید کردند و در حال مذاکره برای تمدید دوباره آن برای سه ماهه چهارم امسال و سال ۲۰۲۵ هستند.

به رغم تمدید توافق کاهش تولید نفت، قیمت نفت کماکان حول ۸۱ دلار است؛ رقمی که برای بسیاری از اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان (اوپک پلاس) به معنی کسری بودجه است.

ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش تولید نفت مستثنی هستند، اما بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول ایران برای احتراز از کسری بودجه نیاز دارد که قیمت نفت در بازارهای جهانی بالای ۱۲۱ دلار باشد.

آخرین گزارش اوپک میزان تولید روزانه نفت ایران در ماه آوریل را ۳.۲ میلیون بشکه ارزیابی کرده و قیمت نفت ایران، بدون در نظر گرفتن هزینه دور زدن تحریم‌ها و تخفیف به پالایشگاه‌های چینی، در ۴ ماه سال جاری میلادی ۸۳ دلار بوده است.

به گزارش رویترز، جمهوری اسلامی حدود ۱۳ دلار برای هر بشکه نفت، تخفیف به پالایشگاه‌های چینی ارائه می‌دهد. تقریبا به همین میزان هزینه‌های دیگر دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا گریبانگیر ایران است.

بیشتر در این باره: برخی اعضای اوپک و روسیه کاهش داوطلبانه تولید نفت را ادامه می‌دهند

علت عدم افزایش قیمت نفت به رغم تمدید کاهش تولید نفت اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه این است که تقاضای جهانی نفت، خصوصا از طرف چین ضعیف است و چشم‌اندازی برای رشد بیشتر آن دیده نمی‌شود.

اوپک به رهبری عربستان و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه از اواخر سال ۲۰۲۲ برای بالا نگه داشتن قیمت نفت دست به کاهش تولید زده‌اند.

این مجموعه روزانه ۵ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه از تولید خود کاسته‌اند که معادل ۵.۷ درصد از تقاضای جهانی نفت است.

حدود ۳.۶۶ میلیون بشکه از رقم یاد شده مربوط به کاهش اجباری اعضای این مجموعه بر اساس توافق کاهش تولید نفت و ۲.۲ میلیون بشکه نیز مربوط به کاهش داوطلبانه برخی از اعضا شامل روسیه، قزاقستان، عمان، الجزایر، عربستان، کویت، عراق و امارات متحده عربی است.

بر اساس پیش‌بینی اوپک، تقاضای جهانی برای نفت اعضای این سازمان و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در سال جاری حدود ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که ۹۰۰ هزار بشکه بیشتر از پارسال است.

برای سال آینده نیز تقاضا برای نفت این مجموعه ۴۴ میلیون بشکه در روز خواهد بود.