زلنسکی: روسیه از نفوذ چین برای اخلال در کنفرانس صلح ژنو بهره می‌برد

زلنسکی در کنفرانس امنیتی سنگاپور گفت چین به ابزاری در دست پوتین تبدیل شده است

رئیس‌جمهور اوکراین در سخنانی انتقادی، چین را متهم به کمک به روسیه برای بر هم زدن کنفرانس صلح ژنو کرد.

ولودیمیر زلنسکی روز یکشنبه ۱۳ خرداد در کنفرانس امنیتی «شانگری‌-لا» در سنگاپور گفت چین هم‌راستا با اهداف روسیه می‌خواهد کشورهای دیگر را از حضور در کنفرانس صلح ژنو منصرف کند.

قرار است کنفرانس جهانی صلح ژنو حدود دو هفته دیگر با تمرکز بر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، برگزار شود.

آقای زلنسکی با تأکید بر این که روسیه از نفوذ چین برای اخلال در کنفرانس صلح ژنو استفاده می‌کند، افزود: «مایه تأسف است که کشور بزرگ، مستقل و قدرتمندی مانند چین، ابزاری در دستان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است».

پیشتر وزارت خارجه چین با اشاره به عدم دعوت از روسیه برای کنفرانس صلح ژنو گفته بود این نشست انتظارات پکن را برآورد نمی‌کند و به همین دلیل چین در این رویداد مشارکت نخواهد کرد.

این بیانیه همچنین کارایی کنفرانس یاد شده را زیر سوال برده بود.

بیشتر در این باره: واکنش ولادیمیر پوتین به کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس

زلنسکی می‌گوید کرملین دیگر کشورها را با ابزارهایی، از جمله توقف صادرات محصولات کشاورزی، شیمیایی و افزایش قیمت انرژی، تهدید کرده تا از شرکت آنها در کنفرانس صلح ژنو جلوگیری کند.

رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید تمرکز کنفرانس صلح که از ۱۵ ژوئن برای دو روز در سوئیس برگزار می‌شود، بر سه مورد از طرح ۱۰ ماده‌ای صلح است که نوامبر ۲۰۲۲ مطرح شده بود: «امنیت هسته‌ای، امنیت غذایی و بازگرداندن کودکان ربوده شده اوکراینی از روسیه».

پیشتر دیوان کیفری بین‌المللی ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که برای ولادیمیر پوتین به اتهام مشارکت در «رُبایش کودکان اوکراینی» قرار بازداشت صادر کرده است.

طبق برآوردها ارتش کرملین ۱۶ هزار کودک اوکراینی را ربوده یا مجبور به کوچ اجباری به خاک روسیه کرده است.

زلنسکی هشدار داد که زمان در حال گذر است و این کودکان دور از خانواده در قلمرو پوتین طوری بزرگ می‌شوند که به سرزمین مادری خود نفرت بورزند.

رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید دست کم ۱۰۶ کشور در سطوح بالا در کنفرانس صلح ژنو شرکت خواهند کرد.

او همچنین از عدم اعلام آمادگی‌ برخی کشورها برای مشارکت در این کنفرانس انتقاد کرد و از جامعه جهانی خواست در این رویداد شرکت گسترده داشته باشند.