حکم زندان چهار فعال کارگری «کاهش یافت»

آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی

وکیل چهار فعال کارگری از کاهش حکم زندان آنها از شش سال به سه سال و هفت ماه طی حکم دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

حسین تاج، وکیل دادگستری، روز یکشنبه ۲۰ خرداد در گفت‌وگو با «شبکه شرق» اعلام کرد دیوان عالی کشور با پذیرش درخواست اعاده دادرسی آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی، رضا شهابی و حسن سعیدی، پرونده را به شعبه هم‌عرض ارجاع داد و این شعبه، با نقض احکام اولیه، هریک از آنان را به «سه سال و هفت ماه حبس قابل اجرا» محکوم کرد.

کاهش حکم زندان این فعالان کارگری در حالی است که پیشتر صدها کنشگر مدنی و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری خواستار لغو حکم زندان و آزادی فوری آنها شده بودند.

آقای تاج در ادامه گفته است اکنون وضعیت پروندهٔ موکلان طوری است که قابلیت استفاده از تسهیلات قانونی نظیر آزادی مشروط را دارد و در این زمینه پیگیری‌های قانونی انجام می‌شود.

او تصریح کرد: «امیدواریم شاهد آزادی موکلان و همهٔ فعالان کارگری و مدنی در آینده نزدیک باشیم.»

هر چهار فعال کارگری یاد شده اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» زندانی شده بودند.

اردیبهشت امسال بیش از ۷۰۰ تن از فعالان صنفی،‌ فرهنگی و سیاسی خواستار آزادی «بی‌قید و شرط» آنیشا اسداللهی و همسرش، کیوان مهتدی، فعالان کارگری و از اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران، شدند.

پرستو فروهر، هنرمند و نویسنده،‌ کیوان صمیمی، فعال سیاسی، اسماعیل عبدی، عضو کانون صنفی معلمان، مهرانگیز کار، فعال حقوق زنان، رضا خندان مهابادی، نویسنده و فرشته مولوی،‌ مترجم، از امضاکنندگان این بیانیه بودند.

جمهوری اسلامی طی چند سال گذشته فشار بر کنشگران مدنی و سیاسی را به شدت افزایش داده است.

هم‌زمان با اعلام کاهش حکم زندان چهار فعال یاد شده، یاشار سلطانی و صبا آذرپیک، دو روزنامه‌نگار ایرانی روز یکشنبه برای اجرای حکم حبس، راهی زندان شدند.