پاکستان همچنان نگران تحریم‌های غرب درباره واردات گاز ایران است

به‌رغم آنکه پاکستان طرح احداث خط لوله مرزی برای دریافت گاز طبیعی از ایران را تصویب کرده است، وزیر نفت این کشور می‌گوید اسلام‌آباد هنوز نگران تحریم‌های احتمالی غرب است.

مصدق مسعود مالک روز چهارشنبه ۲۳ خرداد به خبرگزاری رویترز گفت که این کشور به دنبال راه‌حلی برای دریافت کاز ارزان از طریق ایران است، اما به روشی که «باعث اعمال تحریم بر پاکستان نشود. همه‌چیز بستگی به تفسیرهای قانونی دارد.»

او در این باره افزود: «چشم‌انداز ما این است که وارد دعاوی حقوقی نشویم و نمی‌خواهیم تحریم شویم.»

بیشتر در این باره: دولت پاکستان سرانجام طرح ساخت خط لوله واردات گاز از ایران را تصویب کرد

دولت پاکستان اسفند ۱۴۰۲ بعد از حدود یک دهه تعلل، طرح احداث خط لوله مرزی برای دریافت روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب گاز از ایران را تصویب کرد.

بر اساس مصوبه کابینه دولت پاکستان، خط لوله ۸۰ کیلومتری از مرز ایران تا بندر گوادر احداث خواهد شد تا به خط لوله انتقال سراسری گاز این کشور متصل شود.

دو کشور در سال ۲۰۰۹ یک قرارداد گازی امضا کردند که بر اساس آن مقرر شد خط لوله ایران-‌پاکستان تا سال ۲۰۱۴ احداث شود و ایران از ابتدای سال ۲۰۱۵ روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب گاز به این کشور تحویل دهد و در ازای هر روز تاخیر، پاکستان موظف به پرداخت یک میلیون دلار جریمه خواهد بود.

ایران تا سال ۲۰۱۵ خط لوله انتقال گاز را تا نزدیکی مرز پاکستان احداث کرد، اما پاکستان به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران از احداث خط لوله در خاک خود خودداری کرد.

ایالات متحده فروردین ماه امسال اعلام کرد که از ادامه پروژه خط لوله گاز ایران - پاکستان حمایت نمی‌کند و نسبت به تجارت با تهران که خطر تحریم‌های واشینگتن را دارد، هشدار داد.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه ایالات متحده در این زمینه گفت: «ما همیشه به همه توصیه می‌کنیم که تجارت با ایران، خطر تحریم‌های ما را به همراه دارد و از همه خواسته‌ایم که کاملا به جوانب امر دقت کنند.»

وزیر نفت پاکستان، پیش‌تر تاکید کرده بود که کشورش به دنبال معافیت تحریمی ایالات متحده است.

مصدق مسعود مالک همچنین روز سه‌شنبه به رویترز گفته است که اسلام‌آباد قصد ندارد تا آغاز زمستانگکاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) خریداری کند و دلیل آن را داشتن ذخایر کافی و بالا رفتن قیمت روز این محصول اعلام کرده است.

پاکستان دومین واردکننده بزرگ ال‌ان‌جی در آسیای جنوبی است و با موج شدید گرما مواجه شده است که نیاز به انرژی را در تابستان امسال افزایش داده است.