«وقفه تاکتیکی» روزانه در عملیات اسرائیل در رفح

شهر رفح در جنوب نوار غزه

ارتش اسرائیل یکشنبه ۲۷ خرداد از «وقفه تاکتیکی» روزانه در عملیات جنگی در رفح در جنوب نوار غزه برای دادن امکان ورود مقادیر بیشتری کمک بشردوستانه به باریکه غزه خبر داد.

ارتش اعلام کرد وقفه هر روز از ساعت ۸ بامداد آغاز خواهد شد و تا ساعت ۷ شامگاه ادامه دارد. مهلتی برای پایان این «وقفه تاکتیکی» روزانه اعلام نشد.

ارتش افزود که این وقفه با سازمان ملل متحد و آژانس‌های بین‌المللی دیگر در امر کمک‌رسانی هماهنگ شده است.

اعلام این تصمیم ارتش با مخالفت ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر جنبش راستگرای «اقتدار یهودی»، روبه‌رو شد که گفت هر عاملی که تصمیم به آتش‌بس در رفح گرفته، «شیطانی و احمق» است.

آقای بن‌گویر افزود چنین تصمیمی با رویکرد «دیوانه‌وار و متوهمانه» در نشست دولت مطرح نشده و تنها موجب تلفات و قربانی‌های بیشتری برای ما خواهد شد.

ارتش در پی سخنان آقای بن‌گویر و عوامل دیگری که از وقفه در عملیات جنگی انتقاد شدید کردند، تأکید کرد که با آتش‌بس در رفح موافقت نکرده است.

اصابت یک موشک ضد تانک به یک خودروی زرهی ارتش اسرائیل در بامداد روز شنبه به مرگ ۸ نظامی اسرائیلی منجر شد و ساعاتی پس از آن نیز دو نظامی دیگر این کشور در غزه کشته شدند.

آمریکا: مصر و قطر به زودی با حماس درباره آتش‌بس غزه گفت‌وگو می‌کنند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز شنبه ۲۶ خرداد اعلام کرد، قطر و مصر قصد دارند در راستای پیشبرد طرح جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره آتش‌بس در غزه به زودی با حماس گفت‌وگو کنند.

جیک سالیوان در حاشیه نشست صلح اوکراین در سوئیس و در پاسخ به پرسش خبرنگاران این اظهارات را مطرح کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد که با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، صحبت کوتاهی داشته و قرار است که روز یکشنبه در سوئیس بار دیگر با او درباره آتش‌بس در غزه در حاشیه نشست صلح اوکراین در سوئیس گفت‌وگو کند.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود، اعلام کرده است که با طرح آتش‌بس ارائه‌شده توسط رئیس‌جمهور آمریکا موافق است.

بیشتر در این باره: کشته شدن هشت سرباز اسرائیلی بر اثر انفجار خودروی زرهی در رفح

مقامات آمریکایی می‌گویند، حماس در پاسخ به پیشنهاد آتش‌بس در غزه، «تغییرات متعددی» را پیشنهاد داده است. اسرائیل نیز اعلام کرده است که حماس عناصر کلیدی این طرح را رد کرده است.

در همین حال، جیک سالیوان شنبه تاکید کرد که مقام‌های آمریکایی پاسخ حماس را به طور دقیق بررسی کرده‌اند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ما فکر می‌کنیم که برخی از اصلاحات غیرمنتظره نیست و می‌توان آنها را مدیریت کرد. برخی از آنها هم با طرح رئیس جمهور بایدن و هم با آنچه که شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار داد، سازگار نیست. ما باید با واقعیت روبرو شویم.»

ایالات متحده، قطر و مصر در ماه‌های گذشته نقش میانجی را میان گروه افراطی حماس و اسرائیل ایفا کرده و برای آزادی بیش از ۱۰۰ نفر که در غزه در اسارت هستند، تلاش‌کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه هفته گذشته قطعنامه پیشنهادی آمریکا در حمایت از طرح ارائه‌شده توسط جو بایدن برای آتش‌بس در جنگ غزه میان اسرائیل و گروه افراطی حماس را با ۱۴ رأی موافق تصویب کرد.

پیشنهاد جو بایدن آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را در ازای آزادی زندانیان فلسطینی در اسرائیل به صورت مرحله‌ای در نظر می‌گیرد تا در نهایت منجر به پایان دائمی جنگ شود.

مرحله اول این طرح آتش‌بس که به مدت شش هفته ادامه خواهد داشت، «شامل آتش‌بس کامل، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل از مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از گروگان‌ها از جمله زنان،‌ سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی است».

اعتراض‌های حامیان معامله با حماس در اسرائیل گسترش یافت

هزاران اسرائیلی شنبه شب در تل‌آویو، اورشلیم و شهرهای دیگر اسرائیل تجمع اعتراضی کرده و خواهان موافقت دولت بنیامین نتانیاهو با شرایطی شدند که حماس برای پذیرش آتش‌بس به عنوان اصلاحیه طرح آتش‌بس ارائه کرده است.

آندره کوزولوف، یکی از ۴ گروگان اسرائیلی که کوماندوهای این کشور آن‌ها را روز ۱۹ خرداد از دست حماس در منطقه نصیرات در غزه آزاد کرده و به اسرائیل برگرداندند، در یک سخنرانی ویدئویی برای معترضان در تل‌آویو از اسرائیل خواست با حماس معامله کند.

اعتراضات در تل‌آویو با مسدود کردن بزرگراه شماره یک اسرائیل که تل‌آویو را به اورشلیم/بیت‌المقدس و شهرهای دیگر مرتبط می‌کند، همراه بود و در روز یکشنبه نیز در جاده‌های اصلی مرکز اسرائیل ادامه یافته است.

معترضان گفته‌اند در ادامه این هفته اقدامات اعتراضی بیشتری را برگزار خواهند کرد و در گام تازه‌ای از مردم می‌خواهند مالیات نپردازند.