مرگ دو نفر در ریزش معدن شازند؛ دو تن زیر آوار محبوس مانده‌اند

تلاش امدادگران برای بیرون آوردن چهار فرد محبوس‌شده زیر آوار معدن شازند

در پی ریزش معدن شازند در منطقه پل دوآب استان مرکزی، تا به حال دو نفر جان خود را از دست داده و دو تن دیگر هنوز زیر آوار محبوس مانده‌اند.

رسانه‌های ایران روز یکشنبه ۲۷ خرداد اعلام کردند بر اثر این ریزش، چهار نفر زیر آوار ماندند و استاندار نیز اعلام کرده است حجم ریزش کوه بسیار بالاست و قرار است تجهیزات سنگین برای نجات جان افراد به محل حادثه اعزام شود.

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار استان مرکزی، در ادامه گفته است عوامل امدادی به همراه سگ‌های زنده‌یاب در محل حادثه هستند و هم‌اکنون در حال آماده‌سازی مسیر برای ورود تجهیزات سنگین هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شازند نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، از بازداشت صاحب معدن شازند خبر داد.

رسانه‌های داخلی می‌نویسند این حادثه حدود ساعت ۱۰ صبح امروز اتفاق افتاده و چهار ماشین معدن کاری به همراه راننده‌ها زیر آوار مانده‌اند.

ساعاتی بعد، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی خبر داد جسد یکی از چهار محبوس شده در معدن با تلاش امدادگران پیدا شد و درادامه نیز خبرگزاری‌ها از کشف جنازه یک نفر دیگر خبر دادند.

استاندار مرکزی می‌گوید بخشی از ریزش به دلیل شیب منفی ایجاد شده و این احتمال وجود دارد که معدن مجددا ریزش کند: «علت دقیق حادثه مشخص نیست اما براساس تحقیقات اولیه روز گذشته انفجار معدن صورت گرفته و به دلیل عدم ایمن سازی مناسب و یا بارندگی شب گذشته شرایط را تغییر داده است و بر اثر فعالیت امروز در جمع آوری سنگ بر اثر ترک‌های روز گذشته معدن ریزش کرده است.»

استاندار استان مرکزی در ادامه گفت حجم ریزش معدن بسیار زیاد است و عملا کار تخلیه با روش‌های عادی وجود ندارد.

طبق آمارهای رسمی وزارت کار جمهوری اسلامی، سالانه ۱۳ هزار حادثه ناشی از کار در کشور اتفاق می‌افتد که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ کارگر می‌شود. با اینحال، آمارهای پزشکی قانونی شمار کارگران کشته شده در سال گذشته را حدود ۲۱۰۰ نفر عنوان کرده است.