انتقاد نتانیاهو از «وقفه تاکتیکی» ارتش اسرائیل در رفح

زن فلسطینی و فرزندانش در شهر رفح

یک مقام رسمی اسرائیلی به خبرگزاری رویترز گفت نخست‌وزیر این کشور زمانی که از تصمیم ارتش برای «وقفه تاکتیکی» عملیات جنگی در منطقه رفح غزه خبردار شده، از این اقدام به شدت انتقاد کرده است.

این منبع رسمی روز یکشنبه ۲۷ خرداد گفته است بنیامین نتانیاهو زمانی که از تصمیم ارتش برای وقفه تاکتیکی مطلع شده، به وزیر نظامی خود مراجعه کرده و به صراحت گفته است این تصمیم برایش غیر قابل قبول است.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۲۷ خرداد گزارش داده در میانه افزایش روزافزون هشدارهای بین‌المللی نسبت به فاجعه انسانی در نوار غزه، واکنش آقای نتانیاهو به تصمیم ارتش نشان از اختلاف و تنش‌ها در نظام حاکمیتی اسرائیل دارد.

بیشتر در این باره: «وقفه تاکتیکی» روزانه در عملیات اسرائیل در رفح

ارتش اسرائیل صبح روز یکشنبه از «وقفه تاکتیکی» روزانه در عملیات جنگی در رفح در جنوب نوار غزه برای دادن امکان ورود مقادیر بیشتری کمک بشردوستانه به باریکه غزه خبر داد.

ارتش اعلام کرد وقفه هر روز از ساعت ۸ بامداد آغاز خواهد شد و تا ساعت ۷ شامگاه ادامه دارد. مهلتی برای پایان این «وقفه تاکتیکی» روزانه اعلام نشد.

اعلام این تصمیم ارتش با مخالفت ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر جنبش راستگرای «اقتدار یهودی»، روبه‌رو شد که گفت هر عاملی که تصمیم به آتش‌بس در رفح گرفته، «شیطانی و احمق» است.

آقای بن‌گویر افزود چنین تصمیمی با رویکرد «دیوانه‌وار و متوهمانه» در نشست دولت مطرح نشده و تنها موجب تلفات و قربانی‌های بیشتری برای ما خواهد شد.

این جدال آخرین مورد از تنش‌ها بین اعضای ائتلاف و ارتش بر سر هدایت جنگ غزه است که اکنون در نهمین ماه خود قرار دارد.

علاوه بر بنی گانتس، رهبر حزب اتحاد میهنی اسرائیل، که هفته گذشته از کابینه جنگ این کشور کناره‌گیری کرد، گادی آیزنکوت و هیلی تروپر، دو وزیر دیگر این حزب میانه‌رو نیز شامگاه یکشنبه گذشته نامه استعفا از دولت را برای نخست‌وزیر ارسال کردند.

همچنین فرمانده ارتش این کشور در جنوب نیز از مقام خود کناره‌گیری کرد.

از سوی دیگر، وزیران دست‌راستی متحد دولت بنیامین نتانیاهو که پس از خروج بنی گانتس و یارانش از ائتلاف کابنیه قوی‌تر شده‌اند، دوباره تهدید کردند که در صورت اجرای طرح آتش‌بس، دولت ائتلافی را ساقط خواهند کرد.

با وجود فشار فزاینده بین‌المللی برای آتش بس، توافق برای توقف جنگ غزه هنوز دور از دسترس به نظر می‌رسد.

رویترز می‌نویسد اگرچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت اسرائیلی‌ها از هدف دولت برای نابودی حماس حمایت می‌کنند، اما اعتراض‌های گسترده‌ای به دولت درباره انجام ندادن اقدامات بیشتر برای بازگرداندن حدود ۱۲۰ گروگانی که از نیمه مهرماه در دست حماس هستند، جریان دارد.