پنج ایرانی در مراسم حج امسال جان باختند

دمای هوا در شهر مکه عربستان در روز یکشنبه بالای ۴۳ درجه سانتی‌گراد بود

رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران می‌گوید تا روز یکشنبه ۲۷ خرداد مرگ پنج ایرانی در مراسم حج تایید شده است.

پیرحسین کولیوند اشاره‌ای به علت مرگ حجاج ایرانی‌ اشاره نکرده، اما خبرگزاری‌ها از مرگ بیش از ۱۰ تن از زائران حج امسال بر اثر گرمازدگی خبر می‌دهند.

خبرگزاری ایرنا روز جمعه از جان باختن یک زن ایرانی ۸۰ ساله در مراسم حج خبر داده بود.

مراسم حج امسال نیز در گرمای شدید تابستان عربستان برگزار شد و وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که بیش از ۲۷۰۰ مورد گرمازدگی تنها در روز یکشنبه ثبت شده است.

روز دوشنبه ۲۸ خرداد عربستان سعودی در مورد افزایش دما در مکه هشدار داد و تأکید کرد که دمای هوا در این روز در مکه و منا به ۴۹ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

مقامات بهداشتی به زائران توصیه کردند که از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنند.

به‌جز پنج شهروند ایرانی، وزارت خارجه اردن نیز اعلام کرد که ۱۴ زائر اردنی بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست داده‌اند و ۱۷ نفر دیگر مفقود شده‌اند. وزارت خارجه سنگال نیز اعلام کرد که سه زائر این کشور جان باخته‌اند.

در مجموع بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در مراسم حج امسال شرکت کرده‌اند که تقریبا ۹۰ درصد آنها اتباع غیر عربستانی هستند. حدود ۸۳ هزار نفر از حجاج امسال نیز ایرانی هستند.

پارسال شمار جان‌باختگان مراسم حج به ۲۳۰ نفر رسید که بخش بزرگی از آن به خاطر گرمازدگی بود. هنوز دولت عربستان شمار کل مرگ و میرها در مراسم حج سال جاری را اعلام نکرده است.

زائران حج در روز یکشنبه مراسم رمی جمرات را به جای آوردند. مراسم «رمی جمرات» که در آن حجاج به سوی استوانه‌های سنگی به عنوان «نماد شیطان» سنگ پرتاب می‌کنند مرحله ماقبل قربانی کردن گوسفند و پایان رسمی مراسم حج است.

در ازدحام مراسم رمی جمرات سال ۱۳۹۴ بیش از ۷۰۰ زائر زیر دست و پا مانده و جان باختند که بیش از ۱۳۰ نفر آنها اتباع ایرانی بودند.