یورو ۲۰۲۴؛ فرار دیرهنگام آلمان از شکست مقابل همسایه

آخرین دور از مرحله گروهی جام ملت‌های اروپا با دو بازی همزمان آغاز شد. آلمان با گلزنی در وقت اضافه از شکست گریخت تا به صدر جدول گروه آ برگردد.

میزبان یورو ۲۰۲۴ در فرانکفورت مقابل سوئیس قرار گرفت، حریف سمج و همسایه‌ای که از ۲۰۰۸ تاکنون به آلمان نباخته‌ و این بار هم تا واپسین لحظات پیش بود.

آلمان در هفدهمین دقیقه با شوت رابرت آندریچ از پشت محوطه جریمه به گل رسید. پس از بازبینی، خطایی که لحظاتی قبل از گل در محوطه جریمه رخ داده بود، باعث لغو گل میزبان شد.

در بیست و هشتمین دقیقه دان اندویه مهاجم بولونیای ایتالیا دروازه نویر را باز کرد. این اولین گل او برای تیم ملی کشورش است؛ با پاس رمو فرولر که دومین پاس گلش را در این جام داد.

مانوئل نویر ۳۸ ساله در این مسابقه جانلوئیجی بوفون را پشت سر گذاشت تا با ۱۸ بازی رکورددار تعداد حضور دروازه‌بانان اروپایی در جام ملت‌ها شود.

وقتی آلمان برای جبران گل خورده به آب و آتش می‌زد، چند موقعیت در ضد حمله برای سوئیس فراهم شد، از جمله دقیقه ۸۴ که روبن وارگاس، یار تازه‌ وارد سوئیسی‌ها دروازه آلمان را گشود اما گلش به دلیل آفساید مردود شد.

سرانجام در حالی که بازی رو به پایان بود، تلاش میزبان به ثمر نشست.
در دقیقه ۹۲ ارسال دیوید رائوم و ضربه سر نیکلاس فولکروگ که هر دو در نیمه دوم وارد زمین شده بودند، قفل دروازه یان زومر را شکست تا یولیان ناگلسمان از شکست خانگی فرار کند.

فولکروگ فقط ۷۳ دقیقه در این جام بازی کرده اما با ۲ گل زده همراه با سه بازیکن دیگر در صدر جدول گلزنان است.

آلمان با این گل، صدر جدول گروهش را از سوئیس پس گرفت تا مانند اسپانیا و پرتغال در نیمه بالایی جدول حذفی قرار بگیرد.

جاناتان تاه مدافع مرکزی آلمان در نیمه اول کارت زرد گرفت تا بازی مرحله یک‌هشتم نهایی را از دست بدهد.

در دیدار همزمان، مجارستان با گل دقیقه ۱۰۰ از سد اسکاتلند گذشت تا در رده سوم بایستد.

دلیل سه رقمی شدن دقایق بازی، مصدومیت شدید بارناباس وارگا مهاجم مجارستان بود.

او در برخورد با آنگوس گان دروازه‌بان اسکاتلند به شدت مصدوم شد و لحظاتی بیهوش بود. بازی برای دقایقی از جریان افتاد. هنگام مداوای اولیه، دور بارناباس چادر کشیدند. در ادامه نیز به بیمارستان منتقل شد.

اسکاتلند پس از شکست سنگین ۵-۱ مقابل آلمان، با سوئیس مساوی کرده بود و در برابر مجارستان هم ۱۰۰ دقیقه سرسختانه دفاع کرد. اما سرانجام کوین شوبوس روی ضد حمله، گل پیروزی، گل حذف اسکاتلند و گل صعود احتمالی مجارستان به عنوان یکی از تیم‌های سوم را به ثمر رساند.

در حاشیه مسابقات، یوفا میرلیند داکو مهاجم آلبانی را برای ‏دو بازی محروم کرد. او مقابل کرواسی، ‏پشت بلندگو با شعارهای ملی‌گرایانه هواداران آلبانی علیه صربستان همراهی کرده بود.