باقری: تغییر دولت در ایران خدشه‌ای به روابط تهران و مسکو وارد نمی‌کند

علی باقری کنی  و آندره رودنکو

علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با آندره رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه پنجم تیرماه ایسنا، سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روابط تهران و مسکو را راهبردی توصیف کرد و در این راستا «از نهایی‌شدن پیش‌نویس معاهده جامع مشارکت راهبردی دو کشور ابراز خرسندی کرد.»

علی باقری با اشاره به «اهمیت و اهتمام سران دو کشور به تعمیق و گسترش روابط» تاکید کرد: «تغییر دولت در ایران خدشه‌ای به این رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی ایران وارد نخواهد کرد.»

انتخابات ریاست‌جمهوری زودرس به دلیل کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم٬ در سانحه سقوط هلی‌کوپتر، قرار است روز جمعه ۸ تیر در ایران برگزار شود.

در حالی علی باقری در این دیدار از «نهایی‌شدن» پیش‌نویس معاهده جامع مشارکت راهبردی ایران و روسیه ابراز خرسندی کرده است که پیشتر گزارشی در خصوص «تعلیق موقت» این توافقنامه منتشر شده بود.

اواسط خردادماه در پی اعلام خبری مبنی بر تعلیق موقت «توافقنامه جامع همکاری‌ها میان ایران و روسیه»، و تکذیب آن از سوی سفیر ایران در مسکو، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از امضای این توافقنامه پس از «برطرف کردن مشکلات اداری» از سوی تهران خبر داد.

در همین حال، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در روز سه‌شنبه گفت که مسکو انتظار دارد در «آینده‌ای بسیار نزدیک توافق جدیدی در مورد همکاری جامع با ایران» امضا کند.

آندری رودنکو این خبر را در مصاحبه‌ با خبرگزاری دولتی «ریا» روسیه اعلام کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: «انتظار داریم این توافق در آینده‌ای بسیار نزدیک امضا شود، زیرا کار روی متن تقریباً به اتمام رسیده و تمام عبارات لازم پیدا شده است».

روسیه و ایران در سال ۲۰۰۱ یک توافقنامه راهبردی ۲۰ ساله امضا کردند که به گزارش خبرگزاری دولتی تاس روسیه، در سال ۲۰۲۰ به‌طور خودکار برای پنج سال تمدید شد.

هر دو طرف همچنین در سال ۲۰۲۰ توافق کردند که روی یک پیمان جدید کار کنند که جایگزین سند قدیمی شود.

در سپتامبر ۲۰۲۲ و در جریان دیدار ولادیمیر پوتین با ابراهیم رئیسی نیز دو طرف از امضای توافقنامه جدید بزرگی بین مسکو و تهران خبر دادند.

با وجود اعلام این خبرها، هر دو طرف در مورد جزئیات این توافقنامه شفاف نبوده‌اند.

بر اساس متن این توافقنامه که در وب‌سایت کرملین منتشر شده است، پیمان سال ۲۰۰۱ از جمله خواستار همکاری در زمینه امنیت، پروژه‌های انرژی، استفاده «صلح‌آمیز» از انرژی هسته‌ای و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای شده بود.

روسیه و ایران در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روابط خود را گسترش داده‌اند و جمهوری اسلامی پهپادهای انتحاری زیادی را در اختیار روسیه قرار داده است که همین موضوع موجب تشدید تحریم‌ها علیه تهران شده است.