حوثی‌ها مدعی حمله به یک کشتی باری و بندر ایلات اسرائیل شدند

حوثی‌های یمن بدون ارائه شواهدی مدعی شدند که دو عملیات نظامی را در خلیج عدن و شهر ایلات، واقع در جنوب اسرائیل، به انجام رسانده‌اند.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها گفت که آنها «کشتی اسرائیلی ام‌اس‌سی یونیفیک» را در خلیج عدن با موشک‌های بالستیک و پهپادهایشان هدف قرار داده‌اند.

کشتی باری «ام‌اس‌سی یونیفیک» با پرچم لیبریا تردد می‌کند و وبسایت‌های کشتی‌رانی نشان می‌دهند که این کشتی از جیبوتی عازم سری‌لانکا بوده است. از این رو مشخص نیست که آیا ارتباطی میان کشتی با اسرائیل وجود داشته باشد، چرا که مالک آن نیز هنوز اعلام نشده.

سخنگوی حوثی‌ها همچنین ادعا کرده که این گروه شبه‌نظامی با پهپاد به اهدافی نظامی در شهر ایلات حمله کرده است.

حوثی‌ها بارها بدون ارائه شواهدی مدعی حملاتی از این دست به اسرائیل شده‌اند. تایمز اسرائیل می‌نویسد که روز شنبه آژیر خطر در شهر ایلات به صدا درآمد، اما ارتش اسرائیل اعلام کرده که این امر به خاطر حملات پهپادی از سوریه بوده است.

از سویی، فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) نیز روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو هواپیمای بدون سرنشین حوثی‌ها را بر فراز دریای سرخ سرنگون کرده و یک شناور بدون خدمه متعلق به این گروه را هم در این دریا هدف قرار داده است.

بیشتر در این باره: گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا از ایرانی‌بودن موشک حمله به کشتی نروژی

سنتکام گفت علاوه بر این‌ها، یک فروند پهپاد حوثی‌ها را نیز در منطقه‌ای در یمن که تحت کنترل این گروه قرار دارد، سرنگون کرده است.

سنتکام اضافه کرد: «مشخص شد که این تسلیحات تهدیدی قریب‌الوقوع برای نیروهای آمریکا و نیروهای ائتلاف و کشتی‌های تجاری منطقه به شمار می‌روند.»

از ماه نوامبر گذشته، شورشیان حوثی‌ها که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، با ادعای حمایت از فلسطینی‌های غزه حملاتی موشکی و پهپادی را در خطوط کشتیرانی دریای سرخ و خلیج عدن ترتیب داده‌اند.

در جریان ده‌ها حمله‌ای که حوثی‌ها ترتیب دادند، دو کشتی غرق شده و یک کشتی نیز توقیف و دست کم سه دریانورد کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و تایمز اسرائیل؛ س.ن
بیشتر در این باره: تلاش‌‌ واشینگتن برای مهار حوثی‌ها؛ نماینده آمریکا عازم عربستان و عمان می‌شود