ایران بار دیگر اتهام حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین را رد کرد

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بار دیگر اظهارات مقامات کشورهای غربی درباره نقش جمهوری اسلامی در حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین را رد کرد.

امیر سعید ایروانی روز سه‌شنبه در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و نیز دبیرکل سازمان ملل، بیانیه‌های نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه علیه ایران را «مردود» دانست.

آقای ایروانی تصریح کرده است که جمهوری اسلامی «از آغاز درگیری اوکراین موضع بی‌طرفی اتخاذ کرده و این موضع اصولی همچنان پابرجا است» و همواره «به تعهدات خود عمل کرده و همچنان به انجام آن‌ها پایبند است».

مقامات کشورهای غربی می‌گویند پهپادها و تسلیحات ایرانی نقش مهمی در حملات روسیه به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین دارند.

آمریکا نیز تاکید می‌کند استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

پس از امضای توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، بین ایران و شش قدرت جهانی یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۹ تیر ۱۳۹۴ (۲۰ژوئیه ۲۰۱۵) قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تأیید این توافق تصویب کرد.

آمریکا و کشورهای غربی می‌گویند، روسیه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ صدها پهپاد مهاجر و شاهد از ایران دریافت کرده است، در حالی که این قطعنامه همه کشورها را از انتقال این‌گونه تسلیحات از ایران بدون تایید قبلی شورای امنیت منع می‌کند.

در همین زمینه، امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه، روز دوشنبه در تماس تلفنی خود با مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران، از او خواست که از تهاجم نظامی روسیه بر ضد اوکراین حمایت نکند.

در پی تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، مسکو هدف شدیدترین رژیم تحریمیِ تنبیهی جهان قرار گرفت.

کشورهای غربی می‌گویند که به‌دنبال این تحریم‌ها،‌ روسیه برای تأمین تسلیحات مورد نیاز خود در جنگ اوکراین به کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران روی آورده است.

طی بیش از دو سالی که از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌گذارد، تهران ابتدا هر گونه فروش تسلیحات از جمله پهپاد به روسیه را انکار می‌کرد ولی بعد مدعی شد که این تسلیحات را قبل از آغاز جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.