اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، پس از شرکت در تحلیف پزشکیان، در تهران کشته شد

تصویری آرشیوی از دیدار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، با مقامات جمهوری اسلامی در تهران

سپاه پاسداران ایران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، که در تهران به سر می‌برد، خبر داده است.

روابط عمومی سپاه پاسداران، بامداد چهارشنبه در اطلاعیه‌ای گفت که محل اقامت اسماعیل هنیه در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه او و یک نفر از محافظین وی کشته شده‌اند.

این اطلاعیه توضیح بیشتری درباره این رخداد نمی‌دهد و تنها می‌گوید که درباره علت و ابعاد حادثه اطلاع رسانی خواهد شد.

آقای هنیه یک روز قبل از این رخداد در آستانه مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران، با او و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تهران دیدار کرده بود.

آقای پزشکیان در دیدار با اسماعیل هنیه به او گفته بود که پشتیبانی جمهوری اسلامی از گروه حماس «پس از این نیز با قوت و قدرت بیشتر ادامه» خواهد داشت.

اسماعیل هنیه همچنین در دیدار با علی خامنه‌ای با اشاره به جنگ غزه که اکنون سیصد روز از آغاز آن می‌گذرد تاکید کرده بود که این جنگ به «مرحله‌ای حساس و تاریخی» رسیده و نیروهای حماس «باید قهرمانی و پیروزی خود را تثبیت کنند».

حماس نیز در اطلاعیه‌ای با اشاره به حضور آقای هنیه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان گفته است که اسرائیل او را هدف قرار داده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بخش‌هایی از این اطلاعیه‌ را منتشر کرده است که می‌گوید: «برادر مجاهد اسماعیل هنیه رهبر جنبش پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست‌ها به محل سکونتش در تهران شهید شد.»

ایرنا در گزارش دیگری به نقل از خبرگزاری سما فلسطین اظهارات موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس، را بازتاب داده که تاکید کرده ترور اسماعیل هنیه «بی‌پاسخ نخواهد ماند».

موسی ابومرزوق گفت: «ترور فرمانده اسماعیل هنیه عملی بزدلانه است و بی پاسخ نخواهد بود.»

دولت اسرائیل هنوز درباره این رخداد حرفی نزده، اما این کشور متهم به ترور چندین دانشمند اتمی ایران است.

اوج تقابل ایران و اسرائیل در اواخر فروردین امسال بود که حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق به کشته شدن محمدرضا زاهدی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران و چند افسر دیگر سپاه انجامید. ایران نیز متعاقب آن با صدها فروند پهپاد انتحاری و موشک‌های کروز و بالستیک خاک اسرائیل را مورد حمله قرار داد.

اسماعیل هنیه که سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد، بین ترکیه و قطر در رفت و آمد بود و دور بودن او از محاصره غزه امکان آن را فراهم می‌آورد که بتواند در مذاکرات آتش‌بس یا گفت‌وگوها با ایران شرکت کند.