«انحراف» هنگفت دولت در پرداخت یارانه نان؛ بدهی به گندم‌کاران معوق مانده است

همزمان با انتشار گزارش دیوان محاسبات از انحراف هنگفت دولت در پرداخت یارانه نان و همچنین بدهی معوق ۱۱۶ هزار میلیارد تومانی دولت به گندم‌کاران، مشاور وزیر اقتصاد می‌گوید قیمت نان باید افزایش یابد.

مشاور وزیر اقتصاد بدون اشاره به بدهی عظیم دولت به گندم‌کاران و انحراف در تخصیص منابع یارانه نان، تنها به افزایش هزینه‌های نانوایان اشاره کرده و گفته است قیمت نان باید تعدیل شود.

محمد جلال که هم‌زمان سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان دولت سیزدهم است، روز یکشنبه ۱۴ مرداد به خبرگزاری ایلنا گفته است دولت سیزدهم قیمت آرد و نان یارانه‌ای را در این سه سال حفظ کرد و اجازه افزایش قیمت را نداد تا هزینه تأمین نان برای مردم بالا نرود اما در این مدت هزینه اجاره و دستمزد به شکل منطقی افزایش پیدا کرد.

او در ادامه تصریح کرد «دغدغه نانوایان برای افزایش قیمت نان بجاست».

ادعای آقای جلالی درباره ممانعت دولت سیزدهم از افزایش قیمت نان در حالی است که طی سه سال گذشته قیمت رسمی نان به شدت افزایش یافته است.

خبرگزاری ایلنا اظهارات آقای جلال را «به صدا در آمدن آژیر افزایش قیمت نان» عنوان کرده است.

بیشتر در این باره: موج افزایش قیمت نان در ایران، با وجود تکذیب وزیر کشور، به استان‌های بیشتری رسید

همچنین بهانه قرار دادن «دغدغه نانوایان» برای افزایش قیمت نان در حالی است که گزارش جدید دیوان محاسبات از انحراف هنگفت دولت در پرداخت یارانه نان خبر داده و بدهی معوق دولت به گندمکاران نیز به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان اوج گرفته است.

دیوان محاسبات می‌گوید وزارت امور اقتصادی و دارایی بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها شامل ۳۴.۵ همت (هزار میلیارد تومان) در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۴۲ همت بابت پرداختی به گندمکاران در سال ۱۴۰۳ و مبلغ ۱۸.۸ همت در سال جاری از محل وجوه امانی در اختیار و سرجمع بودجه عمومی به صورت تنخواه بابت کالا برگ و خرید تضمینی گندم پرداخت کرده است.

این گزارش می‌افزاید همچنین بانک مرکزی مبلغ ۳۱.۵ همت بابت مطالبات گندم‌‌کاران بدون رعایت ضوابط قانونی از حساب پرداخت دستگاه‌های اجرایی برداشت و به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز کرده است.

در این میان علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران هفته گذشته اعلام کرد امسال بیش از ۹ میلیون تن گندم تولیدی کشاورزان تحویل دولت شده و دولت نیز نزدیک ۵۴ همت از بابت خرید گندم پرداخت کرده، اما هنوز ۱۱۶ هزار میلیارد تومان از طلب گندمکاران پرداخت نشده است.

وضعیت گندم در ایران

برآورد سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، فائو، نشان می‌دهد که تولید گندم ایران در سال جاری رشدی نسبت به سال گذشته نخواهد داشت و در رقم ۱۳.۵ میلیون تن ثابت خواهد ماند، اما واردات گندم ایران با رشدی ۳۰ درصدی به ۳ میلیون تن خواهد رسید.

انتظار می‌رود در سال جاری مصرف گندم ایران ۱۶.۵ میلیون تن باشد.

سرانه مصرف گندم ایران کمی بیش از ۱۶۲ کیلوگرم در سال است که ۲.۵ برابر متوسط مصرف جهانی است.

علت اختلاف غظیم سرانه مصرف گندم ایرانی‌ها با متوسط جهانی مربوط به فرهنگ تغذیه کشور است؛ بطوری که نان یکی از مواد غذایی اصلی در سفره ایرانی‌ها است. برای نمونه سرانه مصرف گندم ایرانی‌ها ۴ تا ۵ برابر شهروندان بنگلادش و میانمار است؛ اما مصرف برنج شهروندان میانماری و بنگلادشی نیز ۴ تا ۵ برابر ایرانی‌ها است.

نمونه دیگر آن سرانه مصرف نان شهروندان ترکیه است که ۲۷ درصد بیشتر از ایرانی‌ها است، اما مصرف برنج شهروندان این کشور چندین برابر کمتر از شهروندان ایرانی است و از طرفی سرانه مصرف گوشت شهروندان ترکیه نیز ۵۰ درصد بیشتر از ایرانی‌ها است.

مقامات جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته بدون اشاره به این موضوع بارها مردم را به «اسراف در مصرف نان» متهم کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایلنا، تسنیم، فائو و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م