احتمال موفقیت شکایت از دانشگاه هاروارد به اتهام «یهودستیزی» جدی‌تر شد

قاضی یک دادگاه محلی در شهر بوستون اتهام علیه دانشگاه هاروارد مبنی بر انفعال مدیریت دانشگاه در حمایت از دانشجویان یهودی و اسرائیلی که مدعی هستند از سوی گروه‌های طرفدار فلسطینیان مورد آزار قرار گرفته‌اند را محتمل دانست.

قاضی ریچارد استیرنز، روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد در جلسه بررسی شکایت علیه دانشگاه هاروارد گفت ادعای مدیریت مبنی بر این‌که فعالیت گروه‌های طرفدار فلسطینیان یا اقدامات ضدیهودی با متمم اول قانون اساسی آمریکا انطباق دارد «مشکوک» به نظر می‌رسد.

قاضی دادگاه محلی در شهر بوستون، مرکز ایالت ماساچوست، در مورد وجاهت قانونی شکایت ابراز نظر نکرد ولی افزود: «وقایعی که در شکایت منظور شده است نشان می‌دهد که دانشگاه هاروارد برای دانشجویان یهودی اقدامات لازم را انجام نداده است.»

گروهی از دانشجویان یهودی و حامیان آن‌ها در شکایت خود ادعا می‌کنند که دانشگاه هاروارد با کوتاهی در حمایت از آن‌ها فصل ششم قانون حقوق مدنی مصوب ۱۹۶۴ را نقض کرده است.

طبق این قانون هر مؤسسه و نهادی که از تبعیض به دلایل نژادی، مذهبی و قومی جلوگیری نکند از دریافت کمک مالی از محل بودجه فدرال محروم می‌شود.

دانشگاه هاروارد و وکلای آن همین‌طور وکلای دانشجویان شاکی تاکنون در مورد سخنان قاضی ابرازنظر نکرده‌اند.

بیشتر در این باره: استعفای رئیس دانشگاه هاروارد به دنبال اظهارات او درباره یهودستیزی و اتهام سرقت علمی

این شکایت که در ماه ژانویه به مراجع قضایی تسلیم شده یکی از چندین شکایت است که در آن دانشگاه‌های بزرگ و معتبر آمریکا به تشویق یهودستیزی، از جمله اجازه دادن به برگزاری تظاهرات و اردوهای حامیان فلسطینیان پس از شروع جنگ در غزه، متهم شده‌اند.

این شکایت هشت روز پس از استعفای کلودین گی، رئیس سابق دانشگاه هاروارد، به دادگاه تسلیم شد.

خانم گی تحت فشار مخالفانش که او را به انفعال در برخورد با یهودستیزی متهم می‌کردند و همین‌طور اتهاماتی که در مورد سرقت ادبی علیه او مطرح شد از مقامش استعفا داد.

دانشگاه براون و دانشگاه نیویورک ماه گذشته در مورد شکایت‌های مشابهی خارج از دادگاه با شاکیان به توافق رسیدند.

دانشگاه کلمبیا نیز در ماه ژوئن برای توافق خارج از دادگاه در مورد شکایت مشابهی تضمین داد که اقدامات متعددی از جمله تأمین حفاظت شخصی از دانشجویان را انجام دهد.

کارگروه ویژه دانشگاه هاروارد که برای بررسی یهودستیزی و اسلام‌ستیزی تشکیل شد در ماه ژوئن به این نتیجه رسید که تبعیض و آزار دیگران در محیط این دانشگاه امر رایجی است و هم دانشجویان طرفدار فلسطین و هم دانشجویان طرفدار اسرائیل با برخوردهایی مواجه می‌شوند که مصداق عدم تساهل است.

آلن گاربر، رئیس موقت دانشگاه هاروارد در پیامی که همزمان با گزارش این کارگروه منتشر شد از همه دانشجویان و کارکنان دانشگاه خواست «با جدیت بیشتری از تعهد این محیط آموزشی به رفتار درستکارانه، مودبانه و مهربانانه با یکدیگر تبعیت کنند.»

هاروارد روز ۱۲ مرداد اعلام کرد که آلن گاربر را به عنوان رئیس دائمی این دانشگاه منصوب کرده است.