آتش‌سوزی در جنگل‌های کوه‌ سرخِ کهگیلویه و بویراحمد پس از دو روز ادامه دارد

امدادگران و مردم محلی در بسیاری از موارد سهمی عمده در خاموش کردن آتش در جنگل‌ها دارند

یک مقام مسئول محیط زیست از وقوع دوباره آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه حفاظت‌شده «کوه سرخ» شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

محمداَمین حسینی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران، روز پنج‌شنبه، ۱۸ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، زمان شروع حریق در جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت‌شده «کوه سرخ» را شامگاه چهارشنبه، ۱۷ مرداد، اعلام کرد.

با این حال اطفای حریق در این کوهستان حفاظت‌شده به‌ دلیل صخره‌ای بودن، شیب تند و پوشش گیاهی انبوه و وزش باد با مشکل مواجه شده و تا لحظه نگارش این خبر تلاش برای مهار آن ادامه دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گچساران به ایلنا گفته که بیش از ۲۰ نیروی امدادگر برای مهار شعله‌های آتش در ارتفاعات کوه سرخ گچساران از شامگاه ۱۷ مرداد مشارکت داشته‌اند.

بیشتر در این باره: چرا آتش‌سوزی‌ها در زاگرس بیشتر از جنگل‌های شمال است؟

بیش از ۲۷۰ گونه گیاهی در ارتفاعات «کوه سرخ» از مناطق حفاظت‌شده شهرستان گچساران وجود دارد که ۳۷ گونه آن کمیاب و منحصر به فرد است.

امسال از منطقه کردستان تا جنوب زاگرس در شمال فارس، آتش‌سوزی‌های پی‌درپی روی داده و بیش از ۱۵ هزار هکتار جنگل در آتش سوخته است.

تازه‌ترین مورد آتش‌سوزی در منطقهٔ حفاظت‌شده خائیز در کهگیلویه و بویراحمد گزارش شد و «حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد» این منطقه در آتش سوخت.

روزنامه اطلاعات اردیبهشت امسال در این زمینه نوشت که بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، یعنی در ده سال، «بیش از ۲۲ هزار» آتش­‌سوزی در جنگل­‌ها و مراتع ایران رخ داده و در این میان «بیش از صد هزار هکتار» از جنگل‌های ایران خاکستر شده‌اند.