سفر دوباره فرمانده سنتکام به اسرائیل همزمان با «نگرانی» از توان مقابله با ایران

بخشی از سیستم دفاعی گنبد آهنین در اَشکلون، اسرائیل

در ادامه هماهنگی اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حملات احتمالی جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله و متحدان آن علیه اسرائیل در آینده نزدیک، فرمانده سنتکام برای دومین بار در یک هفته به اسرائیل رفت.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۱۸ مرداد، پس از ورود به تل‌آویو با سرلشگر هرتسی هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ارتش اسرائیل، نشست طرفین حول بررسی امور امنیتی و راهبردی و بخشی از آمادگی‌ها برای مقابله با تهدیدها در منطقه بود.

ژنرال کوریلا روز دوشنبه این هفته نیز با وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت‌وگو کرده بود.

همزمان روزنامه واشینگتن پست روز پنج‌شنبه از وجود «نگرانی‌ در اسرائیل» از توان یک ائتلاف منطقه‌ای و توانایی سامانه‌های دفاعی در برابر حمله پیچیده احتمالی از سوی جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله خبر داده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت شلیک شمار زیادی موشک از سوی ایران و حزب‌الله یا راهی کردن امواجی از پهپادهایی که در ارتفاع کم پرواز می‌کنند، خطر اشباع شدن سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل را در بردارد.

۹ روز پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در سفر به تهران، در اقدامی که تمام نگاه‌ها را متوجه اسرائیل کرد، ولی این کشور مسئولیت آن را نپذیرفته، در حالی که رهبر جمهوری اسلامی ایران نسبت به «خون‌خواهی» در قبال «مهمان عزیز» ایران تأکید کرده، کماکان منطقه و جهان نگران احتمال گسترش جنگ غزه و تبدیل آن به یک جنگ فراگیر هستند.

دبیرکل حزب‌الله، مهم‌ترین بازوی نیابتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه در سخنرانی‌های روزهای اخیر خود تأکید کرده که انتقام‌گیری نسبت به مرگ فواد شُکر، فرمانده ارشد این گروه «حتمی» است.

فواد شکر ساعاتی پیش از مرگ هنیه، در حمله هدفمند ارتش اسرائیل به بیروت کشته شد. اسرائیل مسئولیت این حمله را پذیرفت.

حسن نصرالله چهارشنبه گفت پاسخ حزب‌الله «در راه است؛ یک پاسخ قوی و تأثیرگذار».

بیشتر در این باره: بیانیه رهبران آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آتش‌بس غزه؛ واشینگتن به ایران هشدار داد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع و سرلشگر هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در موارد متعددی در این هفته تأکید کردند که کشورشان در «اوج آمادگی» برای رویارویی با حملات احتمالی ایران و حزب‌الله است.

بنیامین نتانیاهو پنج‌شنبه گفت همه چیز برای دفاع، و همچنین برای تهاجم، آماده است.

همزمان با حضور دوباره ژنرال کوریلا در اسرائیل، ارتش آمریکا از رسیدن جنگنده‌های مدرن خود به منطقه نیز خبر داد.

با وجود این، واشینگتن پست پنج‌شنبه نوشت نگرانی «فزاینده‌ای» نسبت به ائتلاف عربی وجود دارد که به دفع حمله ایران در بهار امسال کمک کرده بود.

اردن، عربستان و امارات متحده عربی در کنار آمریکا، بریتانیا و فرانسه به اسرائیل به رهگیری «بیش از ۹۹ درصد» ۳۱۳ پرتابه موشکی و پهپادی ایران در شب ۲۵ فروردین کمک کردند.

حمله فروردین‌ماه انتقام‌گیری ایران از کشته شدن یک فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در «کنسولگری» جمهوری اسلامی ایران در سوریه و اولین حمله نظامی مستقیم از خاک و آسمان ایران به اسرائیل بود.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل همکاری کشورهای عربی در فروردین‌ماه را در مقابله با خطر ناشی از ایران برای اسرائیل، به عنوان «فرصت‌های جدید همکاری در خاورمیانه» ستایش کرده بود.

اما به نوشته واشینگتن پست، انزوای کنونی اسرائیل در منطقه می‌تواند این کشور را آسیب‌پذیرتر کرده باشد.

اردن وعربستان گفته‌اند حریم هوایی آن‌ها نباید به صحنه تسویه حساب کشورها تبدیل شود و مصر نیز گفته شریک یک محور نظامی برای دفع حملات ایران نخواهد بود.

یک مقام اسرائیلی به واشینگتن پست گفت کشورهای عربی که برد موشکی ایران به آن‌ها می‌رسد، خواهان مهار ایران هستند اما اظهارات علنی اخیر آن‌ها «نگران‌کننده» است.

این مقام اسرائیلی که نام او برده نشد، افزود در رویارویی با دورنمای یک جنگ همه‌جانبه، اسرائیل «به تنهایی» عمل می‌کند.

این گزارش حاکی است این نگرانی نیز وجود دارد که سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل حتی با تکیه به حمایت آمریکا، نتوانند در برابر یک حمله گسترده و هماهنگ از سوی ایران و متحدانش، کارآیی کاملی از خود نشان دهند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز روز جمعه، ۱۹ مرداد، نوشت اسرائیل سامانه دفاع هوایی «حتص» (پیکان) را برای مقابله با موشک‌های بالیستیک دوربرد در خارج از جو زمین و سامانه «گنبد آهنین» را برای رهگیری راکت‌های میان‌برد و کوتاه‌برد دارد اما شلیک انبوهی از موشک از سوی ایران و حزب‌الله می‌تواند این سامانه‌ها را اشباع کند.

بیشتر در این باره: «احتمال تجدیدنظر» ایران در حمله به اسرائیل؛ حزب‌الله «مستقل از ایران حمله می‌کند»

به نوشته نیویورک تایمز، گسیل شمار زیادی پهپاد در ارتفاع کم نیز که زیر سطح رادار حرکت می‌کند، رهگیری و انهدام آنها را مشکل می‌کند.

شبکه کان اسرائیل چهارشنبه گزارش داد که اسرائیل به آمریکا و متحدین غربی خود اعلام کرده هر حمله ایران به اسرائیل با حمله در خاک ایران پاسخ خواهد گرفت.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز روز پنج‌شنبه گفت واشینگتن به آگاهی تهران رسانده که عواقب حمله مستقیم ایران به اسرائیل می‌تواند برای ایران و اقتصاد آن «بسیار جدی» باشد.

چند رسانه آمریکایی به نقل از منابع مختلف خود در روزهای گذشته نوشتند خطر حمله مستقیم از سوی ایران در پی دریافت هشدارها، ظاهرا کاهش یافته اما ارزیابی بر این است که حزب‌الله مستقل از ایران حمله خود را عملی خواهد کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پنج‌شنبه در پیامی به عربی خطاب به مردم لبنان نوشت «ایران و مزدورانش شما را گروگان گرفته‌ و لبنان را به آستانه یک ماجراجویی خطرناک کشانده‌اند».

ایران هنوز رسما بر لزوم انتقام‌گیری تأکید دارد و رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران نیز با پخش گفت‌وگو با مردمی که خواهان «خونخواهی» هستند، ظاهرا افکار عمومی را برای یک حمله مستقیم دیگر به اسرائیل آماده می‌کنند اما سران سیاسی و نظامی تهران نگفته‌اند در صورت رویارویی با حملات بعدی احتمالی اسرائیل، چه تدابیری اندیشیده‌اند.

با استفاده از رویترز، واشینگتن پست، نیویورک تایمز و رسانه‌های اسرائیل/ ف. ر./ ف. دو.