یونان در پی گسترش آتش‌سوزی در این کشور از اتحادیه اروپا کمک خواست

آتش‌سوزی در حومه آتن، پایتخت یونان، بر اثر وزش باد گسترش یافته و صدها تن از ساکنان منطقه ناچار به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

این آتش‌سوزی که از آن به عنوان بدترین حریق امسال یونان یاد شده، روز دوشنبه ۲۲ مرداد برای دومین روز ادامه پیدا کرد.

همچنین دولت یونان روز دوشنبه برای خاموش کردن این آتش از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقاضای کمک کرد.

به گفته مقام‌های آتن، گستره این آتش‌سوزی در پایتخت یونا طی دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

این حریق از عصر یکشنبه ۲۱ مرداد و از روستایی در ۳۵ کیلومتری شمال آتن آغاز شد.

بنابر گزارش‌ها، در حال حاضر حدود ۷۰۰ مامور آتش‌نشانی به همراه تعداد زیادی از داوطلبان در حال مقابله با این آتش هستند و ۳۵ هواپیمای آب‌پاش و ۱۹۰ خودروی آتش‌نشانی در عملیات اطفای حریق شرکت دارند.

انتظار می‌رود که فرانسه و جمهوری چک به زودی نیروهای آتش‌نشان و هواپیماهای اطفای حریق به یونان اعزام کنند.

به گفته آتن، کشورهای اسپانیا، قبرس و ترکیه نیز پیشنهاد کمک داده‌اند.

برخی ساکنان حومه شمالی آتن که منطقه‌ای جنگلی است با ابزارهای ساده مثل شاخه‌های درخت یا شلنگ‌های ساده آب در حال تلاش برای مهار آتش هستند.

بنابر آخرین گزارش‌ها، دامنه آتش به ۱۴ کیلومتری مرکز آتن رسیده است؛ هر چند به دلیل وجود بزرگراه‌ها بین منطقه آتش‌گرفته و مرکز پایتخت، بعید است شعله‌های آتش به شهر آتن برسد.

به گفته سخنگوی آتش‌نشانی یونان، تا صبح دوشنبه تعداد مصدومان شامل دو آتش‌نشان که دچار سوختگی شدند و همچنین ۱۳ نفر به دلیل استنشاق دود بوده است.

به گفته مقامات دولتی، ساکنان دست کم ۲۵ ناحیه در حومه آتن و دست‌کم سه بیمارستان تخلیه شده‌اند و شبکه انتقال برق در بخش‌هایی از حومه پایتخت قطع شده است. حرکت قایق‌های مسافربری بین آتن و بندر رافینا، واقع در شمال شرق، نیز مختل شده است.

ماموران پلیس تاکنون به تخلیه دست کم ۲۵۰ نفر از ساکنان مناطقی که با خطر گسترش آتش‌سوزی روبرو هستند کمک کرده و اکثر این افراد شب گذشته را در سرپناه‌های موقت سپری کرده‌اند.

رئیس مرکز پژوهشی اداره هواشناسی آتن گفت: «آتش‌سوزی بسیار گسترده و تهاجمی است و از چندین جبهه در حال گسترش و نزدیک شدن به آتن است.»

وقوع آتش‌سوزی طبیعی در فصل تابستان در یونان و سایر کشورهای جنوب اروپا بی‌سابقه نیست ولی به گفته کارشناسان، تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین شدت و تناوب وقوع آتش‌سوزی‌ها بسیار بیشتر از دهه‌های گذشته است.

در دو هفته گذشته بخش‌هایی از ناحیه بالکان و اسپانیا نیز شاهد آتش‌سوزی‌های طبیعی بوده‌اند.

دمای متوسط هوا در فصل زمستان امسال در یونان کورد جدیدی به جا گذاشت و پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که امسال گرم‌ترین تابستان ثبت شده در تاریخ این کشور خواهد بود.

در بسیاری از مناطق یونان، از جمله منطقه‌ای که اکنون در آتش می سوزد، میزان بارندگی در ماه‌های گذشته صفر و یا بسیار اندک بوده است.