اسرائیل «۱۸ نفتکش نیروی قدس سپاه پاسداران» را تحریم کرد

تصویری آرشیوی از یک نفتکش ایرانی

اسرائیل در اقدام کم‌سابقه‌ای «۱۸ فروند نفتکش جمهوری اسلامی» را که به گفته وزیر دفاع این کشور، در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران و جزو شبکه «تامین مالی حماس و حزب‌الله است»، تحریم کرد.

دفتر ملی مقابله با تامین مالی تروریسم اسرائیل روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد اعلام کرد که تحریم این نفتکش‌ها در راستای کارزار اقتصادی اسرائیل علیه سازمان‌های تروریستی «از جمله نیروی قدس، حزب‌الله و حماس» است و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، آن را تصویب کرده.

این نهاد در ادامه گفته است که نیروی قدس سپاه پاسداران درآمدهای حاصل از حمل نفت این نفتکش‌ها را برای «تامین مالی و تقویت سازمان‌های تروریستی از جمله حزب‌الله و حماس» مورد استفاده قرار می‌دهد.

به گفته دفتر ملی مقابله با تامین مالی تروریسم اسرائیل، محموله‌های نفتی این ۱۸ نفتکش، سهمیه‌ای است که جمهوری اسلامی برای سپاه قدس تعیین کرده و سپاه پاسداران نیز با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و نقض قوانین ایمنی دریایی و محیط زیست آن را به بازارهای خارجی منتقل می‌کند.

ظاهرا اشاره این بیانیه درباره «نقض قوانین ایمنی دریایی و محیط زیست» مربوط به خاموش بودن سیستم شناسایی نفتکش‌های ایرانی برای پنهان نگه داشتن معاملات نفتی است، امری که خطر حوادث دریایی مانند برخورد با کشتی دیگر و نشت نفتی را به شدت افزایش می‌دهد.

بیانیه یاد شده نگفته است آیا نفتکش‌های تحریم شده ایران برای انتقال نفت به چین فعال هستند یا سوریه. تنها مشتریان نفتی ایران هم‌اکنون چین و سوریه هستند که اولی بیش از ۹۵ درصد نفت و دومی حدود ۵ درصد نفت صادراتی ایران را دریافت می‌کنند.

بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات کالا، کپلر، که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، ایران در نیمه ابتدایی امسال روزانه به‌طور متوسط ۴۴ هزار بشکه نفت به سوریه ارسال کرده است.

تاکنون گزارش‌های زیادی از حمل این محموله‌های نفتی توسط نفتکش‌های سپاه پاسداران به سوریه منتشر شده است.