حمله شهرک‌نشینان اسرائیلی به یک روستا در کرانه باختری

تصویری آرشیوی از خانه‌های فلسطینیان در کرانه باختری که شهرک‌نشینان اسرائیلی آن را به آتش کشیده‌اند

گروهی از شهرک‌نشینان اسرائیلی با یورش به ساکنان روستای «جیت» در کرانه باختری، اقدام به آتش زدن چند خانه و خودرو کردند.

این حمله شامگاه پنجشنبه ۲۵ مرداد روی داد و به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، مهاجمان که بسیاری از آنها صورت خود را پوشانده بودند با پرتاب سنگ و کوکتل‌مولوتف، چند خانه و خودرو را به آتش کشیدند.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی از کشته شدن یک فلسطینی ۲۳ ساله در این حمله خبر داده است، رخدادی که مقام‌های ارشد اسرائیل نیز آن را محکوم کرده‌اند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل، در بیانیه‌ای این یورش را «به شدت محکوم کرد» و دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور هم با تاکید بر اینکه او این حادثه را «جدی» می‌بیند، این حمله را اقدامی نادرست در «مبارزه با تروریسم» خواند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، و هرتسی هالوی، فرمانده ارتش این کشور، نیز این حمله را محکوم کردند و عاملان آن را «آشوبگرانی» خواندند که نیروهای امنیتی را «از ماموریت اصلی خود که خنثی کردن تروریسم است» بازمی‌دارند.

به گزارش تایمز اسرائیل، حمله‌کنندگان که شمار آنها بیش از ۱۰۰ نفر بود دست‌کم چهار خانه و شش خودرو را در روستای «جیت» به آتش کشیدند.

به گفته ارتش اسرائیل، دقایقی پس از گزارش این حمله نیروها و افسران پلیس مرزی به محل حادثه اعزام شدند و برای دور کردن شهرک‌نشینان از این روستا اقدام به تیراندازی هوایی و استفاده از وسایل متفرق‌کننده کردند.

فلسطینی‌ها همواره نیروهای امنیتی اسرائیل را متهم می‌کنند که به گروه‌هایی از شهرک‌نشینان خشونت‌طلب اجازه حمله به خانه‌ها و روستاهای آنها را می‌دهند.

این حملات نگرانی‌های روزافزونی را در سطح بین‌المللی برانگیخته است. ایالات متحده و تعدادی از کشورهای اروپایی تحریم هایی را علیه شهرک‌نشینان خشونت‌طلب وضع کرده و از اسرائیل خواسته‌اند تا اقدامات بیشتری برای ممانعت از این حملات انجام دهد.