اوکراین از کنترل سودژا در روسیه و ایجاد فرماندهی نظامی در این شهر خبر داد

نیروهای اوکراینی در حال هدایت یک تانک مدل تی-۷۲ ساخت شوروی در منطقه سومی

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور کنترل کامل شهر سودژا در منطقه کورسک روسیه را به دست گرفته‌اند و ارتش اوکراین در حال ایجاد یک مرکز فرماندهی نظامی در آن است.

سودژا مرکز اداری منطقه مرزی کورسک روسیه است و بزرگ‌ترین شهر یا منطقه‌ای است که اوکراین می‌گوید نیروهایش از آغاز حمله به روسیه در سه‌شنبه هفته گذشته ۱۶ مرداد آنها را تصرف کرده‌اند.

زلنسکی شامگاه پنجشنبه ۲۵ مرداد در مورد وظایفی که این مرکز فرماندهی ممکن است انجام دهد توضیحی نداد، اما پیشتر گفته بود که اوکراین کمک‌های بشردوستانه بین ساکنان سودژا توزیع خواهد کرد.

توزیع کمک‌های بشردوستانه بین ساکنان سودژا

یک منبع آگاه در سرویس امنیت اوکراین روز پنجشنبه به رادیو اروپای آزاد گفت که اوکراین ۱۰۲ سرباز روسیه را در منطقه کورسک اسیر کرده است. این موضوع یکی از ادعاهای ضد و نقیض دو طرف در مورد جنگ در غرب روسیه است.

این منبع در مورد عملیات روز چهارشنبه اوکراین گفت: «این نتیجه یک عملیات ویژه است که توسط سربازان سرویس امنیت اوکراین انجام شد.»

یک کانال تلگرامی مرتبط با وزارت دفاع اوکراین گزارش داد که «بیش از صد روس» در ۱۴ اوت پس از «رها شدن توسط فرماندهان خود» تسلیم شدند.

مشخص نیست که آیا این همان گروه از سربازان روسیه است یا نه.

سرهنگ اولکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد نظامی اوکراین، اعلام کرد که یک دفتر فرماندهی نظامی برای بخش‌هایی از منطقه کورسک که تحت کنترل نیروهای اوکراینی است، ایجاد شده و این دفتر وظیفه تضمین نظم و امنیت غیرنظامیان را بر عهده داشته است.

سیرسکی همچنین گفت که اوکراین اکنون ۸۲ شهرک در منطقه و حدود ۱۱۵۰ کیلومتر مربع از قلمرو روسیه را در اختیار دارد.

اوکراین روز ۱۶ مرداد حمله غافلگیرانه خود به کورسک در خاک روسیه را آغاز کرد و در هفتمین روز آن، از کنترل ۷۴ شهرک و مساحتی به وسعت یک هزار کیلومتر مربع خبر داد. این مساحت معادل میزان زمین‌هایی است که روسیه در هفت ماه گذشته از اوکراین گرفته بود.

همزمان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور کنترل شهرک کروپتس در منطقه کورسک را بازپس گرفته‌اند.

عکس‌هایی از تصرف مناطقی از خاک روسیه توسط ارتش اوکراین

از زمان آغاز تهاجم اوکراین در ۱۶ مرداد، این اولین ادعای مسکو در زمینه بازپس‌گیری مناطق تصرف شده از سوی اوکراین بوده است.

این وزارتخانه افزود که در این منطقه «دشمن از بین رفته» و نیروهای روسیه پیشروی‌های اوکراین را «خنثی» کرده‌اند.

در روزهای اخیر، روسیه از تخلیه شمار بیشتری از مردم خود در مناطق جنگی خبر داده است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، مقامات روس در منطقه کورسک روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد، دستور تخلیه اجباری غیرنظامیان از «تمامی منطقه گلوشکوف» را صادر کردند.

تخلیه غیرنظامیان از مناطق جنگی

الکسی اسمیرنوف، فرماندار موقت کورسک، در پستی در کانال تلگرامی از مردم خواست همه توصیه‌های نهادهای امنیتی و مقامات رسمی را رعایت کنند.

همزمان جنگ در داخل خاک اوکراین نیز ادامه دارد.

مقامات اوکراینی اعلام کردند که حملات روسیه در سه منطقه اوکراین باعث کشته شدن پنج غیرنظامی شد.

مقامات محلی اوکراین گفتند که در یک حمله هوایی در منطقه خارکیف در شمال شرق اوکراین دو نفر کشته شدند و یک نفر در حمله توپخانه‌ای در دونتسک در شرق این کشور کشته شد.

به گفته این مقامات، یک نفر در حمله پهپادی کشته شد و یک نفر دیگر در بیمارستان به دلیل جراحات وارده در حمله قبلی در منطقه خرسون در جنوب اوکراین جان باخت.

ادعاهای مربوط به میدان جنگ را که از سوی طرفین مطرح می‌شود نمی‌توان به طور مستقل تأیید کرد.

منابع: رادیو اروپای آزاد، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.