شناسایی اولین مورد فلج اطفال در غزه پس از ۲۵ سال

یک امدادگر سازمان ملل واکسن فلج اطفال را به کودکان در یک درمانگاه در اردوگاه آوارگان در مرکز نوار غزه می‌خوراند. ۹ سپتامبر ۲۰۲۰

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی از شناسایی اولین مورد فلج اطفال در نوار غزه طی ۲۵ سال گذشته خبر داد.

این وزارتخانه مستقر در رام‌الله روز جمعه اعلام کرد که نتیجه آزمایش‌ها در امان پایتخت اردن این بیماری را در یک کودک ۱۰ ماهه واکسینه نشده از نوار غزه تایید کرده است.

خانواده این کودک ساکن دیرالبلح در مرکز نوار غزه هستند که محروم از برق است و آب در آن جیره‌بندی می‌شود.

اگرچه ویروس فلج اطفال نوع ۲ در نمونه‌های جمع‌آوری شده از فاضلاب نوار غزه در ماه ژوئن شناسایی شد، طبق گزارش سازمان ملل، در مدت ۲۵ سال گذشته موردی از ابتلای یک کودک در نوار غزه به بیماری فلج اطفال ثبت نشده بود.

بیشتر در این باره: هشدار سازمان ملل درباره شیوع بین‌المللی بیماری فلج اطفال

ثبت اولین مورد فلج اطفال در غزه در شرایطی است که این منطقه اکنون یازدهمین ماه جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس را می‌گذراند.

پیش از ثبت این مورد، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین برخی نهادهای وابسته به این سازمان خواستار وقفه در جنگ غزه برای انجام فوری واکسیناسیون فلج اطفال شدند.

گوترش بر ضرورت واکسینه کردن بیش از ۶۴۰ هزار کودک در غزه تاکید کرده است.

ویروس فلج اطفال که اغلب از طریق فاضلاب و آب‌آلوده منتشر می‌شود، بسیار عفونی است.

این ویروس که عمدتا کودکان زیر پنج سال را مبتلا می‌کند می‌تواند باعث معلولیت و فلجی شود و به طور بالقوه کشنده است.

قبل از گوترش، سازمان جهانی بهداشت و یونیسف درخواست وقفه‌ بشردوستانه «هفت روزه» برای انجام واکسیناسیون در غزه کرده بودند.

به گفته این نهادها، انجام این واکسیناسیون برای جلوگیری از گسترش گونه جدیدی از ویروس فلج اطفال که اکنون در حال شیوع است، ضروری است.

بیشتر در این باره: سازمان ملل: در جنگ غزه ۱۰ هزار زن فلسطینی کشته و ۱۹ هزار کودک یتیم شدند

سازمان ملل تاکید می‌کند که پوشش واکسیناسیون باید حداقل ۹۵ درصد جمعیت هدف را فراگیرد تا از شیوع فلج اطفال جلوگیری شود، «زیرا سیستم‌های بهداشتی، آب و فاضلاب به شدت در غزه مختل شده‌اند.»

دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر این که این تهدید «نه تنها برای کودکان غزه، بلکه در کشورهای همسایه نیز وجود دارد» خواستار ورود کارشناسان فلج اطفال به غزه شد.

این در حالی است که اکنون تنها تعداد انگشت شماری از کارکنان امداد موفق به ورود و خروج از قلمرو نوار غزه می‌شوند و تمامی ورودی‌های آن اکنون تحت کنترل اسرائیل است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.