تعلیق فعالیت بانک مرکزی لیبی پس از ربوده شدن یک مقامش

ساختمان بانک مرکزی لیبی در طرابلس

بانک مرکزی لیبی پس از «ربوده شدن» یکی از مسئولان عالی‌رتبه خود در طرابلس، پایتخت این کشور، تمامی فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورد.

این بانک روز یکشنبه، ۲۸ مرداد، در بیانیه‌ای در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد، مصعب مسلم، رئیس بخش فناوری اطلاعات در بانک مرکزی لیبی، «توسط گروهی ناشناس مقابل خانه‌اش ربوده شد».

بانک مرکزی لیبی اضافه کرد که «همه عملیات خود را به حالت تعلیق درآورده» و نوشت تا زمانی که آقای مسلم آزاد نشود، فعالیت‌هایش از سر نمی‌گیرد.

بیشتر در این باره: ک‍شف جسد ۶۵ مهاجر در یک گور دسته‌جمعی در لیبی

این بانک «تهدید آدم‌ربایی علیه سایر کارمندان» خود را محکوم کرد و انگشت اتهام را به سمت «احزاب یاغی» نشانه گرفت که «امنیت کارمندان و عملکرد صحیح بخش بانکی را تهدید می‌کنند.»

ربوده شدن رئیس بخش فناوری بانک مرکزی لیبی یک هفته پس از تجمع ده‌ها نفر، برخی مسلح، مقابل مقر بانک در طرابلس برای اخراج صدیق کبیر، رئیس این بانک صورت می‌گیرد.

کبیر که از سال ۲۰۱۲ به این مقام منصوب شده، توسط مخالفانش در زمینه مدیریت بودجه و درآمدهای کلان نفتی این کشور نفت‌خیز هدف انتقاد است.

او در گفت‌وگویی که روز سه‌شنبه هفته گذشته با ریچارد نورلند، سفیر و فرستاده ویژه آمریکا در لیبی داشت، درباره «تهدید فزاینده برای امنیت» بانک مرکزی لیبی و کارکنان آن صحبت کرد.

بیشتر در این باره: نتانیاهو مسئولیت افشای دیدار وزرای خارجه اسرائیل و لیبی را برعهده نگرفت

آقای نورلند برکناری اجباری رئیس بانک مرکزی لیبی را «غیرقابل قبول» دانست و گفت که لیبی ممکن است دسترسی خود را به بازارهای مالی بین‌المللی از دست بدهد.

لیبی که همچنان در چنگال هرج و مرج پس از سقوط و مرگ معمر قذافی دیکتاتور این کشور در سال ۲۰۱۱ است، توسط دو جناح رقیب اداره می‌شود: دولتی که در غرب لیبی بر سر کار است توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده، و دیگری در شرق که مارشال خلیفه حفتر رهبری آن را برعهده دارد.