قیمت سکه و نرخ ارز در ایران بار دیگر صعودی شد

گزارش‌ها از ایران حاکی است که قیمت انواع سکه با افزایش قیمت مواجه شده و نرخ دلار در بازار آزاد ایران برای دومین روز متوالی بالا رفته است.

بهای سکه امامی در روز دوشنبه ۲۹ مرداد با افزایشی بیش از ۲ درصدی به ۴۲.۵ میلیون تومان رسید و بیشترین رشد قیمت مربوط به ربع سکه بود که بالای ۴ درصد جهش کرد.

این در حالی است که قیمت جهانی طلا در روز دوشنبه نزولی بود و مشخص نیست چرا قیمت سکه در کشور چنین افزایشی داشته است.

برخی رسانه‌ها در ایران انتشار خرافه «خوش‌یمن بودن خرید سکه در روز ۱۳ صفر» در فضای مجازی و هجوم افراد باورمند به خرافات به بازار طلا را علت رشد چشمگیر قیمت سکه عنوان کرده‌اند.

محمد کشتی‌آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز به خبرگزاری ایلنا گفته است در پی انتشار مطالبی در فضای مجازی درباره اینکه خرید طلا در روز ۱۳ صفر «خوش یمن است و شگون دارد»، روز گذشته شاهد صف طویل خرید طلا بودیم و بازار بسیار شلوغ بود.

با این‌حال او توضیح نداد که چرا امروز، ۱۴ صفر، قیمت سکه جهشی شده است.

بیشتر در این باره: عراقچی در مجلس: برجام «قابل احیا» نیست و تخاصم با آمریکا «تمام نمی‌شود»

به نظر می‌رسد رشد قیمت سکه در پی تاریک شدن چشم‌انداز مذاکرات صلح غزه زخ داده است.

پیشتر برخی رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که ایران حمله به اسرائیل به تلافی کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران را به خاطر دور جدید مذاکرات صلح غزه در قطر تعلیق کرده است.

از سوی دیگر سخنان اخیر عباس عراقچی، وزیر خارجه پیشنهادی مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران، درباره «احیا ناپذیر بودن برجام» و تمرکز او بر «کنترل آسیب تحریم‌ها» به جای امید به لغو تحریم‌های آمریکا نیز می‌تواند یکی از علت‌های افزایش نرخ ارز و سکه در بازارهای ایران باشد.

او روز یکشنبه در جلسه دفاع از برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی نیز این مواضع را تکرار کرد.

دلار آمریکا در بازار آزاد ایران روز شنبه ۵۵۰ تومان افزایش یافت و در روز دوشنبه نیز دوباره با همین میزان رشد به ۵۹ هزار و ۵۰ تومان صعود کرد.