محسن رضایی می‌گوید واکنش ایران به ترور هنیه «بسیار حساب‌شده» خواهد بود

محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تاکید کرد که واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه، رهبر گروه افراطی حماس، «بسیار حساب‌شده خواهد بود».

رهبران جمهوری اسلامی مسئولیت ترور اسماعیل هنیه را که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور تازه ایران، به تهران سفر کرده بود متوجه اسرائیل می‌دانند و وعده تلافی داده‌اند، امری که به نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ در خاورمیانه دامن زده.

با گذشت بیش از سه هفته پس از ترور هنیه در تهران و تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده و برخی کشورهای منطقه نظیر اردن برای ممانعت از واکنش احتمالی نظامی ایران به این رخداد، مقامات سپاه پاسداران خاطرنشان ساخته‌اند که «خون‌خواهی» هنیه به قوت خود باقی است و تنها ممکن است انتظار برای واکنش ایران به این اقدام طولانی‌تر شود.

در این حال شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد مصاحبه‌ای با محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام، انجام داده است که به موضوع تنش‌ها در منطقه و واکنش احتمالی ایران به اسرائیل می‌پردازد.

آقای رضایی در مصاحبه خود پیش‌بینی کرده که «به زودی باید در غزه آتش‌بس برقرار شود».

بیشتر در این باره: سخنگوی سپاه: شاید زمان انتظار برای پاسخ به ترور هنیه طولانی‌تر شود

وی اظهار داشت: «آمریکا و اسرائیل نباید اشتباهات خود را تکرار کنند. اگر ایالات متحده در هفته‌های اول جنگ غزه، اسرائیل و (بنیامین) نتانیاهو را متوقف می‌کرد، جنگ ادامه نمی‌یافت. بنابراین عامل اصلی طولانی شدن جنگ، آمریکا و اسرائیل هستند. هر چه این جنگ طولانی‌تر شود، آسیب بیشتری به ایالات متحده وارد خواهد شد.»

محسن رضایی همچنین درباره واکنش ایران به اسرائیل گفت: «پیامدهای احتمالی آن را بررسی کرده‌ایم. چ ما اجازه نمی‌دهیم نتانیاهو که اکنون در حال غرق شدن در باتلاق است، خودش را نجات دهد. اقدامات ایران بسیار حساب‌شده خواهد بود.»

مذاکرات آتش‌بس غزه از هفته گذشته در دوحه، پایتخت قطر، از سر گرفته شده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه گفت که اسرائیل پیشنهاد میانجی‌ها برای کم کردن اختلافات در مذاکرات آتش‌بس را پذیرفته است و کانون گام مهم بعدی این است که حماس نیز با آن موافقت کند.

پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر این که ایران در صورت دستیابی به توافق برای آتش‌بس در غزه، از حمله به اسرائیل صرف نظر خواهد کرد، اما هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل عنوان کرد که واکنش تلافی‌جویانه تهران «با آتش‌بس غزه ارتباطی ندارد».

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان و رادیو فردا؛ س.ن
بیشتر در این باره: محاکمه شهروند اسرائیلی به اتهام «همکاری» با نهادهای امنیتی ایران
بیشتر در این باره: چرا جمهوری اسلامی حمله به اسرائیل را به تعویق انداخته است؟