کامالا هریس رسماً نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از سوی دموکرات‌ها را پذیرفت

کامالا هریس

در چهارمین و آخرین شب مجمع ملی حزب دموکرات که در شیکاگو برگزار شد، کامالا هریس به طور رسمی نامزدی این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را پذیرفت.

در این مراسم که شامگاه پنجشنبه اول شهریور برگزار شد، خانم هریس گفت که این نامزدی را به نمایندگی از مادرش، به نمایندگی از همه آمریکایی‌ها «فارغ از حزب، نژاد، جنسیت یا زبانی که مادربزرگشان صحبت می‌کند»، و به نمایندگی از کسانی که با کار سخت رویاهای خود را دنبال می‌کنند می‌پذیرد.

او در «نطق پذیرش» خود همچنین پیامدهای بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید را «بسیار جدی» خواند و گفت: «ما با دونالد ترامپ به عقب باز نمی‌گردیم».

کامالا هریس همچنین با اعلام حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود، بار دیگر بر دستیابی به توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه تاکید کرد.

او اطمینان داد در انجام هر اقدامی که «لازمه دفاع از نیروها و منافع ما در برابر ایران و تروریست‌های تحت حمایت ایران باشد» تردید نخواهد کرد.

کامالا هریس اولین زنی بود که در ایالات متحده به معاونت ریاست‌جمهوری رسید و در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴، اولین رئیس‌جمهور زن آمریکا خواهد بود.

پیش از خانم هریس شماری از چهره‌های حزب دموکرات از جمله چندین عضو کنگره و چند تن از فرمانداران ایالت‌های مختلف سخنرانی کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، نیز همزمان با برگزاری این همایش، با انتشار عکسی که او را در حال مکالمه با کامالا هریس پیش از سخنرانی در مجمع نشان می‌داد نوشت که بیش از این نمی‌توانند برای پذیرش این نامزدی تاریخی منتظر بمانند.

بیشتر در این باره: شب سوم مجمع ملی دموکرات‌ها؛ سخنرانی کلینتون و ادامه اعتراضات

از جمله سخنران‌های مراسم شامگاه پنجشنبه لئون پانه‌تا، رئیس سابق سی‌آی‌ای و رئیس پنتاگون در دولت باراک اوباما، سناتور الیزابت وارن، سناتور الکس پادیلا، سناتور تامی بالدوین، و همچنین چند عضو مجلس نمایندگان آمریکا از جمله ورونیکا اسکوبار، جو نگوس و کاترین کلارک بودند.

در این مراسم همچنین یک فیلم تبلیغاتی دیگر از کارزار انتخاباتی کامالا هریس پخش شد که راوی آن مورگان فریمن، بازیگر نامدار سینما، بود. آقای فریدمن، پس از جفری رایت، دومین چهره سرشناس سیاهپوست بود که صدایش در ویدئویی در کارزار انتخاباتی خانم هریس شنیده شد.

در جریان همایش چهار روزه مجمع ملی دموکرات‌ها، سخنرانی‌های عمومی و نطق پذیرش در سالن «یونایتد سنتر» در غرب شیکاگو برگزار ‌شد و جلسات همایش و رای‌گیری نمایندگان نیابتی در نقطه‌ای دیگر از شهر و در سالن «مک کورمیک» پی گرفته شد.

شماری از حاضران در شب آخر مجمع ملی دموکرات‌ها برای تاکید بر حق رای زنان و همچنین در اشاره به «نخستین رئیس جمهور سیاه‌پوست» لباس سفید بر تن دارند.

ساعاتی پیش از آغاز مراسم مجمع ملی دموکرات‌ها، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، با سفر به منطقه مرزی ایالات متحده با مکزیک بار دیگر از سیاست‌های مهاجرتی حزب دموکرات و کامالا هریس به شدت انتقاد کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است ۱۵ آبان امسال برگزار شود.

اعتراضات به جنگ غزه

به موازات همایش چهار روزه دموکرات‌ها در شیکاگو، تجمعات و راهپیمایی‌های معترضان به جنگ غزه نیز در این شهر ادامه داشته است.

معترضان خواهان پایان حمایت تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه هستند و بزرگترین تظاهرات آنها که با حضور چند هزار نفر برگزار شد در روز دوشنبه و همزمان با آغاز مجمع ملی دموکرات‌ها روی داد.

در جریان آن تظاهرات تعدادی از معترضان از حصارهای اطراف محل همایش عبور کردند و پلیس دست‌کم ۱۳ نفر را بازداشت کرد.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که نمایندگان نیابتی موسوم به «عدم تعهد» که در مجمع ملی دموکرات‌ها حضور دارند، از اینکه تاکنون به آنها اجازه سخنرانی داده نشده انتقاد کرده‌اند.

در جریان انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها شماری از هواداران و اعضای این حزب با انتقاد از سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال دولت فعلی اسرائیل، رای «غیر متعهد» دادند.

طی چهار روز اخیر نیز معترضان به جنگ غزه عمدتا در «پارک یونیون» در شیکاگو حضور داشته‌اند و برنامه‌های آنها در روز پایانی مجمع ملی دموکرات‌ها نیز ادامه پیدا کرد.

بزرگترین تظاهرات آنها که با حضور چند هزار نفر برگزار شد در روز دوشنبه و همزمان با آغاز مجمع ملی دموکرات‌ها روی داد.

روز سه‌شنبه نیز پلیس اعلام کرد در درگیری با تجمع غیرقانونی معترضان در برابر کنسولگری اسرائیل در شیکاگو، ۵۶ تن بازداشت شدند.