رکود چشمگیر صنایع ایران در پی اِعمال محدودیت برق

بخش دارو با افت تولید ۱۷ درصدی در تیرماه مواجه بوده است

مرکز پژوهش‌های مجلس از رکود چشمگیر صنایع کشور در اولین ماه اعمال محدودیت در تامین برق تابستانی خبر داده و می‌گوید بنگاه‌های صنعتی در تیرماه امسال نسبت به فصل بهار رکود عمیق‌تری را از نظر شاخص‌های تولید و فروش داشته‌اند.

داده‌های گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در نخستین ماه تابستان امسال، شاخص فروش به میزان بیشتری در مقایسه با شاخص تولید کاهش یافته که بیانگر حادتر شدن بحران تقاضای موثر در اقتصاد ایران است.

روزنامه دنیای اقتصاد با استناد به این گزارش نوشته است: «تداوم وضعیت موجود باعث خواهد شد که بنگاه‌های بیشتری با نیمی از ظرفیت تولیدی کار کنند و این ظرفیت به مرور کاهش یابد و در نهایت آنها را با خطر تعطیلی مواجه کند».

بر اساس این گزارش در تیرماه سال ۱۴۰۳، شاخص تولید و شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نه تنها نسبت به ماه قبل به ترتیب کاهشی ۸ درصدی و ۱۰ درصدی داشته، بلکه نسبت به تیرماه پارسال نیز به ترتیب ۳.۵ درصد و ۵.۴ درصد افت کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد رکود بخش صنعت علاوه بر کسری برق تابستانی، علت‌های دیگری نیز داشته است.

رکود حاکم بر بخش صنعت در تیرماه امسال در حالی است که کسری برق در مرداد و شهریور به مراتب بیشتر از تیرماه است و انتظار می‌رود تولید و فروش صنایع در ماه گذشته با شدت بیشتری سقوط کرده باشد؛ بطوری که بازار سهام در مرداد امسال شاهد افت تراز شاخص ۲۹ صنعت از ۳۰ صنعت اصلی بورس بوده است.

بیشتر در این باره: قطع برق در شهرک‌های صنعتی تهران «منجر به اعتراضات خیابانی شد»

با ادامه خاموشی‌ها در شهرهای مختلف ایران به دلیل کمبود برق، روز دوشنبه یک مسئول صنفی اعلام کرد قطع برق در برخی مناطق صنعتی تهران منجر به اعتراض خیابانی شده است.

مهدی بستانچی، رئیس شورای هماهنگی شهرک‌های صنعتی، نوشت: «دیروز در شهرک صنعتی خاوران به دلیل قطع برق اعتراضات خیابانی صورت‌ گرفت».

جزئیات گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد بخش دارو با افت تولید ۱۷ درصدی در تیرماه مواجه بوده است.

طی ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از وضعیت وخیم حوزه داروسازی، از نظر حجم بدهی معوق دولتی به این بخش، عدم اختصاص ارز کافی برای واردات مواد اولیه دارو، کمبود نقدینگی در شرکت‌های داروسازی و حتی قطعی برق این واحدها منتشر شده است.

همچنین بخش صنایع غذایی و آشامیدنی افتی بالای ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید تیر ماه امسال از بین‌‌‌ پانزده رشته‌‌‌‌فعالیت‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌، تنها چهار رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش و ٦ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید داشته است.

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد بخش صنعت پارسال تنها هفت دهم درصد در رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی سهم داشته است.