حمله گروهی از سپرده‌گذاران لبنانی به تعدادی از بانک‌ها در بیروت

عکس آرشیوی است

گروهی از سپرده‌گذاران لبنانی روز پنجشنبه ۸ شهریور پس از تجمع در میدان «شهدا» در بیروت، پایتخت لبنان، به تعدادی از بانک‌ها حمله و خسارت‌های مادی وارد کردند.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده در شماری از رسانه‌های محلی و عربی، این اقدام پس از انتشار فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت.

صنعت بانکداری لبنان از سال ۲۰۱۹ میلادی، به خاطر کمبود شدید ارز خارجی، با بحران جدی روبه‌رو است. این بحران باعث شد سپرده‌ها بلوکه شود و ارزش «لیر لبنانی» سقوط کند؛ رویدادهایی که صنعت بانکداری لبنان را با بحران اعتماد مواجه کرده است.

شبکه «الحره» گزارش داده است که سپرده‌گذاران صبح پنجشنبه روبه‌روی تعدادی از بانک‌ها در منطقه الدوره تجمع و اقدام به شکستن شیشه‌ها، تخریب ورودی‌ها و دستگاه‌های خودپرداز کردند.

به‌گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، فراخوان‌ها برای این تجمع از سوی گروهی به نام‌ «فریاد سپرده‌گذاران» داده شده که خواستار اعتراض به «حل‌وفصل نشدن مشکلات سپرده‌گذاران، با وجود گذشت حدود پنج سال از آغاز بحران» شده بود.

بنا بر این گزارش،‌ معترضان حرکت خود را از میدان شهدا در حالی شروع کردند که پلاکاردهایی با خواست «مجازات فاسدان و بازگرداندن پول‌های غارت شده» در دست گرفته بودند.

عصام شرف‌الدین، وزیر امور پناهجویان، به‌علاوه دو نمایندهٔ پارلمان لبنان از جمله شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی روز پنجشنبه بودند.

خبرگزاری رسمی لبنان می‌گوید که برگزارکنندگان تجمع تصمیم گرفتند در روز نخست «اعتراض‌ها را روبه‌روی بانک‌ها در منطقه الدوره» منتقل کنند.