دفاع کامالا هریس از مواضع خود؛ «ارزش‌های من تغییر نکرده‌اند»

کامالا هریس در نخستین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود در پی برگزاری کنگره ملی حزب دموکرات در هفته گذشته و پذیرش رسمی نامزدی این حزب برای انتخابات ریاست ‌جمهوری آبان امسال در آمریکا، از تغییر مواضع خود در برخی از مسائل کلیدی دفاع کرد و به گوشه‌ای از برنامه‌های خود برای اداره کشور اشاره کرد.

خانم هریس همراه با معاون انتخاباتی خود، سناتور تیم والز، فرماندار ایالت مینه‎‌سوتا، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان شرکت کرد. این مصاحبه ۱۲ روز پیش از نخستین مناظره تلویزیونی او با رقیب جمهوری‌خواهش، دونالد ترامپ، پخش شد.

کامالا هریس در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان از جمله درباره اقتصاد، مهاجران، جنگ غزه، کمک نظامی آمریکا به اسرائیل و لحظه‌ای که تصمیم گرفت از جو بایدن برای ادامه ریاست‌جمهوری او حتی پس از مناظره ناموفق او با دونالد ترامپ حمایت کند، مورد پرسش قرار گرفت.

خانم هریس در مورد اسرائیل گفت: جای هیچ سوالی باقی نباشد که من با صراحت و روشنی همواره از اسرائیل حمایت خواهم کرد و به حق دفاع اسرائیل از خود متعهد هستم و این موضع قطعا، پس از هفتم اکتبر (روز حمله غافلگیرانه گروه افراطی حماس به اسرائیل) تغییر نخواهد کرد.

او گفت: ۱۲۰۰ اسرائیلی از جمله جوانانی که به جشنواره موسیقی رفته بودند، و زنانی که مورد تجاوز قرار گرفتند، سلاخی شدند.

خانم هریس همچنین گفت در نشست ماه گذشته با بنیامین نتانیاهو در واشینگتن در مورد وضعیت فلسطینیان درغزه و شرایط انسانی «فاجعه‌بار» این باریکه و این‌که فلسطینیان بی‌گناه بسیاری کشته شده‌اند، گفت‌وگو کرده است.

خانم هریس خواهان پایان جنگ غزه و دستیابی «هر چه زودتر» به توافق مبادله گروگان‌ها شد.

کامالا هریس از این‌که از ادامه ریاست‌جمهوری جو بایدن برای چهار سال دیگر حمایت کرده بود، دفاع کرد و گفت بر خلاف رئیس‌جمهور پیشین (دونالد ترامپ)، آقای بایدن «از هوش، تعهد و عدالت برای قضاوت برخوردار است که مردم آمریکا برای یک رئیس‌جمهوری سزاوار آن هستند».

بیشترین انتقاد آقای ترامپ و جمهوری‌خواهان از خانم هریس در این زمینه است که او را در مقام معاونت جو بایدن در سه سال و نیم گذشته مسئول نهایی سیاست در قبال مرزهای آمریکا معرفی می‌کنند، مسئولیتی که به عقیده آنها «ناکام» بوده و میلیون‌ها تن به صورت غیرقانونی وارد خاک آمریکا شده‌اند.

خانم هریس در مورد سیاست‌های مرزی آمریکا و مهاجران که برای رأی‌دهندگان آمریکایی اهمیت زیادی دارد، گفت مواضع و نظرات او در مقایسه با پنج سال پیش که تنها نامزد معاونت جو بایدن شده بود، «تکمیل شده» است.

بیشتر در این باره: کامالا هریس رسماً نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از سوی دموکرات‌ها را پذیرفت

او در مقابل آقای ترامپ و حامیان محافظه‌کار او در کنگره را به دلیل مخالفت با لایحه امنیت مرزی مقصر وضعیت ایجاد شده در مرزهای امریکا معرفی کرد و گفت اگر لایحه تصویب شده بود، ۱۵۰۰ مأمور دیگر در مرزها مستقر می‌شدند.

او که قبلا دادستان ایالت کالیفرنیا هم‌مرز با مکزیک بوده، همچنین گفت که برخلاف پنج سال پیش دیگر از جرم‌زدایی از عبور غیرقانونی از مرزهای آمریکا حمایت نمی‌کند.

خانم هریس در مورد موضوع فراکینگ، یک شیوه استخراج گاز و نفت از سنگ شِیل، نیز گفت در صورت رسیدن به ریاست جمهوری این روند را ممنوع نمی‌کند. او که پنج سال پیش با این امر مخالفت کرده بود، اظهار داشت وقتی کار در کاخ سفید را آغاز کرد، نظر خود را در این زمینه تغییر داد. اما افزود گرچه برخی مواضعش تغییر کرده، اما «ارزش‌های من تغییری نکرده‌اند».

به گفته سی‌ان‌ان، اظهارات خانم هریس در مورد ایجاد ۳۰۰ هزار موقعیت شغلی از مشاغل انرژی‌های پاک کاملا منطبق با حقیقت نیست و این رقم تنها شمار شغل‌هایی است که شرکت‌ها قول ایجاد آن را داده و تعدادی از مشاغل مرتبط با انرژی پاک نیز عملا کمتر بوده است.

کامالا هریس به این پرسش که ممکن است یک جمهوری‌خواه را نیز وارد دولت خود کند، پاسخ مثبت داد.

این گفته خانم هریس برای جمهوری‌خواهان مخالف دونالد ترامپ اهمیت دارد. شماری از جمهوری‌خواهانی که در برابر آقای ترامپ در حزب خود ایستاده‌اند، هفته گذشته در کنگره ملی حزب دموکرات سخنرانی کردند.

کامالا هریس سخنان آقای ترامپ در مورد هویت نژادی خود را «همان بازی قدیمی خسته‌کننده» ترامپ نامید و آن را شایسته پرداختن ندانست.

خانم هریس رقابت امسال را به عنوان «راهی جدید رو به جلو» برای مردم آمریکا توصیف کرد. او گفت زمانی که رئیس‌جمهور بایدن و من وارد کاخ سفید شدیم، اقتصاد فرو پاشیده و صدها نفر هر روز (از ابتلا به کووید ۱۹) جان خود را از دست می‌دادند که «نتیجه مدیریت ترامپ در مورد بحران همه‌گیری» بود.

کامالا هریس گفت در نخستین روز پس از دستیابی به قدرت برنامه کمک‌رسانی جهت طبقه متوسط را آغاز خواهد کرد. به گفته او، «حمایت و تقویت طبقه متوسط» از طریق کاهش مالیات خانواده‌های دارای فرزند خردسال، کاهش قیمت کالاهای اساسی و دسترسی همگانی به مسکن ارزان در صدر اولویت کاری او خواهد بود.

جمهوری‌خواهان گفته‌اند خانم هریس خود بخشی از تیم رهبری جو بایدن بوده اما اکنون سعی دارد از عواقب تصمیمات این دوره دوری کند و وعده ارتقای زندگی مادی برای مردم آمریکا را ارائه می‌کند.

دونالد ترامپ این هفته در کارزار انتخاباتی خود در چند ایالت و همچنین در گفت‌وگو با برنامه دکتر فیل خانم هریس را دوباره کمونیست نامید. آقای ترامپ همچنین مصاحبه خانم هریس و تیم والز با سی‌ان‌ان را در یک کلمه «کسالت‌آور» نامید. او و حامیانش در چند هفته گذشته اصرار داشتند که هریس از دادن مصاحبه هراس دارد.

تیم والز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان در مورد سخنانش در کنگره ملی حزب دموکرات و چند سخنرانی پیش از آن در مورد بچه‌دار شدن او و همسرش از راه لقاح آزمایشگاهی (آی‌وی‌اف) گفت بعدا توضیح داده که از نوع دیگری از درمان باروری صاحب فرزند شده و لقاح آزمایشگاهی نبوده بلکه تلقیح داخل رحمی اسپرم (یوآی‌یو) است.

به نوشته گاردین، معلوم نیست خانم هریس بخواهد که همزمان با ادامه کارزار انتخاباتی خود گفت‌وگوهای رسانه‌ای بیشتری داشته باشد زیرا همان‌گونه که برخی از مفسران سی‌ان‌ان گفتند افزایش دفعات این نوع مصاحبه‌ها بخت پیروزی او را کاهش خواهد داد.

نظرسنجی خبرگزاری رویترز و مؤسسه ایپسوس در روز پنج‌شنبه نشان داد که خانم هریس تا روز هفتم شهریور فاصله خود با آقای ترامپ را به چهار درصد رسانده بود؛ او از حمایت ۴۵ درصد و آقای ترامپ از حمایت ۴۱ درصد سوال‌شوندگان در سطح فدرال برخوردار بوده‌اند. یک نظرسنجی دیگر در روز هشتم شهریور هر دو نامزد را مساوی اعلام کرد.

نظرسنجی رویترز اما حاکی بود که آقای ترامپ در هفت ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا، جورجیا، آریزونا، کارولینای شمالی، میشیگان و نوادا با ۴۵ درصد محبوبیت، دو درصد از خانم هریس برتر است.

بر اساس سی‌ان‌ان، نیویورک تایمز، گاردین و رویترز/ ف. ر./ ف. دو.