حمله پهپادی اوکراین به پالایشگاه و نیروگاهی در نزدیکی مسکو

مقامات فدراسیون روسیه و رسانه‌های این کشور از حمله پهپادی اوکراین به تأسیسات نیروگاهی و پالایشگاهی در نزدیکی مسکو خبر می‌دهند. آنها این حملات را «ناموفق» توصیف کردند.

بر اساس این گزارش‌ها، ده‌ها پهپاد دیگر هم بر فراز سایر مناطق روسیه رهگیری و منهدم شده‌اند.

به گزارش کانال تلگرامی «بازا»، که به سرویس‌های امنیتی روسیه نزدیک است، چندین صدای انفجار در نزدیکی نیروگاه برق «کوناکووو» در منطقه «تِوِر» شنیده شده ‌است. این نیروگاه، یکی از بزرگ‌ترین تأسیسات تولید برق در نواحی مرکزی روسیه محسوب می‌شود.

ایگور رودنیا، فرماندار «تِور»، بدون اشاره به خسارات احتمالی، از رهگیری و انهدام پنج پهپاد اوکراینی بر فراز این منطقه خبر داد.

روسیه به ندرت جزئیات خسارات ناشی از حملات اوکراین را فاش می‌کند. خبرگزاری رویترز هم می‌گوید قادر به تائید مستقل گزارش مقام‌های روسیه نیست.

همزمان سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، هم از رهگیری و انهدام یک پهپاد اوکراینی در نزدیکی پالایشگاه پایتخت روسیه خبر داد. آقای سوبیانین ادعا کرد که هیچ آسیبی به پالایشگاه و روند کارش وارد نشده‌ است.

این پالایشگاه، متعلق به «گازپروم نِفت»، بازوی نفتی غول صنایع گاز روسیه است و بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت این شرکت، در جنوب شرقی مسکو واقع شده‌ است.

شهردار پایتخت روسیه همچنین در شبکه تلگرام نوشته که دست‌کم ۹ پهپاد اوکراینی بر فراز مسکو و حومه‌های این شهر نابود شده‌اند.

همزمان یک مقام دیگر مسکو از یک حمله پهپادی «ناموفق» اوکراین به نیروگاه برق «کاشیرا» در حومه پایتخت خبر داد.

به نوشته میخائیل شووالوف در شبکه تلگرام، سه پهپاد اوکراینی قصد حمله به این نیروگاه را داشتند، که رهگیری شدند. آقای شووالوف با تاکید بر این که این حمله، هیچ خسارت یا تلفاتی بر جا نگذاشته نوشت تولید و توزیع برق «بدون هیچ مشکلی ادامه دارد».

بیشتر در این باره: حمله هوایی روسیه به خارکیف ۷ کشته و بیش از ۷۰ زخمی برجای گذاشت

حملات پهپادی اوکراین در طول شب گذشته تنها به مسکو و اطراف آن محدود نبوده ‌است. به گفته الکساندر بوگوماز، فرماندار منطقه مرزی «بریانسک» در جنوب غربی روسیه، ۲۶ پهپاد اوکراینی هم بر فراز این منطقه رهگیری شده‌اند.

گزارش‌هایی هم از رهگیری و انهدام بیش از ده پهپاد بر فراز «ورونِژ»، و چندین پهپاد دیگر بر فراز مناطق «کورسک»، «لیپِتسک»، «ریازان» و «تولا» منتشر شده‌ است. بر اساس این گزارش‌ها، هیچ ‌یک از این حملات، خسارات و تلفاتی بر جا نگذاشته‌اند.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، کی‌یف بارها از آمریکا خواسته‌ است که مجوز استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به اهدافی در مناطق داخلی روسیه را صادر کند.

با رشد و توسعه سریع صنایع پهپادی اوکراین، کی‌یف روز به روز بر دامنه حملاتش به زیرساخت‌های انرژی، ترابری و نظامی روسیه افزوده است.

با وجود این، مقام‌های اوکراینی استدلال می‌کنند که برای وارد کردن ضربات جدی‌تر به روسیه و ممانعت از ادامه حملات این کشور به اوکراین، دریافت مجوز استفاده از تسلیحات قدرتمند غربی اهمیتی ویژه دارد.

بیش از دو سال و نیم پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، هفته گذشته چند مقام ارشد دولت ولودیمیر زلنسکی با همین هدف به واشینگتن سفر کردند.