گزارش‌ها درباره افزایش شدید صادرات ترکیه به اراضی فلسطینی

آمارهای مجمع صادرکنندگان ترکیه نشان می‌دهد که ماه گذشته میلادی رقم صادرات این کشور به سرزمین‌های فلسطینی به ۱۲۸ میلیون دلار رسید که نسبت به ماه مشابه در سال قبل هزار و ۱۵۶ درصد رشد داشته است.

میزان صادرات ترکیه به سرزمین‌های فلسطینی طی هشت ماه نخست امسال هم ۴۰۴ میلیون دلار اعلام شد که بیش از پنج برابر دوره مشابه سال گذشته است.

ترکیه صادرات به اسرائیل را از ماه مه متوقف کرده و از سرگیری آن را منوط به پایان جنگ غزه دانسته است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، با انتقاد شدید از دولت بنیامین نتانیاهو خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه و توقف حملات اسرائیل شده است.

میزان صادرات ترکیه به اسرائیل در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی حدود ۱.۵ میلیارد دلار بود.

در همین حال آمارهای مجمع صادرکنندگان ترکیه نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر میزان صادرات این کشور به کشورهای عربی افزایش بسیاری داشته است.

بر اساس این آمار، طی هشت ماه نخست امسال صادرات ترکیه به امارات متحده عربی ۲۰ درصد افزایش یافت و به ۵.۳ میلیارد دلار رسید؛ این رقم حدود سه‌برابر صادرات ترکیه به ایران است.

امارات در حال حاضر بعد از آلمان، آمریکا، بریتانیا، عراق و ایتالیا بزرگترین بازار صادراتی ترکیه به شمار می‌رود.

رقم صادرات ترکیه به عربستان نیز طی هشت ماه نخست امسال به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار رسید که ۶۰ درصد بیش از دوره مشابه در سال گذشته است.

کل صادرات ترکیه در هشت ماه ابتدایی سال جاری میلادی از ۱۷۰ میلیارد دلار فراتر رفته که هفت میلیارد دلار بیشتر از دور مشابه پارسال است.