«استفاده جمهوری اسلامی از باندهای تبهکار در غرب سرعت گرفته است»

به نوشته واشینگتن‌پست، جمهوری اسلامی ازجمله افرادی را در میان باندهای موتورسواران «هلز انجلز» برای طرح‌های سوءقصد اجیر کرده است

یک گزارش تازه حاکی از «سرعت گرفتن بی‌سابقه» استفاده جمهوری اسلامی از تبهکاران و باندهای خلافکار در کشورهای غربی برای هدف قرار دادن مخالفان خود و فعالان رسانه‌ای و حقوق بشری ایرانی است.

این گزارش که روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریور از سوی روزنامه واشینگتن‌پست منتشر شده نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر، عملیات‌های مرگبار و آدم‌ربایی علیه مخالفان خود را به گروه‌های مختلف جنایتکار برون‌سپاری کرده و این اقدامات روند افزایشی داشته است.

در این گزارش تحقیقاتی آمده است که مقامات ایرانی برای این اقدامات، از جمله از باندهای موتورسواران «هلز انجلز»، شبکه مافیایی روسی معروف به «دزدان در قانون»، یک سندیکای توزیع هروئین تحت رهبری یک قاچاقچی ایرانی و گروه‌های جنایتکار خشن از اسکاندیناوی گرفته تا آمریکای جنوبی، استفاده کرده‌اند.

بر این اساس، جمهوری اسلامی از این باندهای جنایتکار برای هدف قرار دادن مخالفان تبعیدی، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در ایالات متحده، اروپا و خاورمیانه استفاده کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: «داده‌های منتشر شده توسط مؤسسه واشینگتن در ماه اوت، ۸۸ مورد ترور، آدم‌ربایی و سایر توطئه‌های خشونت‌آمیز مرتبط با ایران را در پنج سال گذشته فهرست کرده است که از مجموع چهار دهه قبل پس از انقلاب ۱۹۷۹ فراتر رفته است. حداقل ۱۴ مورد از این موارد اخیر شامل سازمان‌های جنایی بوده است.»

نتایج این طرح‌های توطئه متفاوت بوده است. در حالی که برخی موفق بوده‌اند، برخی دیگر به دلیل اشتباهات افراد اجیر شده شکست خورده‌اند.

بیشتر در این باره: پلیس بریتانیا:‌ مظنونان حمله به پوریا زراعتی احتمالاً اهل اروپای شرقی‌ هستند

به نوشته واشینگتن‌پست، شبکه‌هایی که پشت موج اخیر توطئه‌های خشونت‌آمیز علیه اپوزیسیون ایرانی در کشورهای غربی بوده، به صورت مخفیانه توسط واحدهای ویژه‌ای در سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ایران سازماندهی شده‌اند.

واشینگتن‌پست می‌نویسد که این گزارش بر اساس مصاحبه با مقامات ارشد در بیش از دوازده کشور، صدها صفحه از سوابق دادگاه‌های کیفری در ایالات متحده و اروپا، و همچنین اسناد تحقیقاتی اضافی به دست آمده توسط واشینگتن‌پست از سرویس‌های امنیتی تهیه شده است.

به نوشته این روزنامه، جمهوری اسلامی برای این بیش از پیش به روش «برون‌سپاریِ» این اقدامات روی آورده زیرا با این کار، انتساب حملات به تهران دشوارتر می‌شود، مبالغی که هزینه می‌کند چندان زیاد نیست و همچنین اگر طرح توطئه شکست خورد هزینه آن برای جمهوری اسلامی بالا نیست.

یک تحلیلگر اطلاعاتی آمریکایی به واشینگتن‌پست گفت که جمهوری اسلامی به جای اینکه عوامل خود ایران را در معرض خطر قرار دهد، با این روش، در صورت لو رفتن طرح توطئه فقط شاهد آن خواهد بود که «دو نفر تبهکاری که آنها را از دور می‌شناسند ۲۰ سال را در زندان خواهند گذراند.»

مقامات بریتانیا اعلام کرده‌اند که ایران در دو سال گذشته بیش از ۱۶ توطئه را برنامه‌ریزی کرده است. همچنین ایالات متحده نیز با موجی از تهدیدات مشابه، از جمله توطئه‌های ترور و ربایش از سوی افرادی که گفته شده با ایران مرتبط‌اند روبه‌رو بوده است. ایران این اتهامات را رد کرده و آنها را ساخته و پرداخته اسرائیل و برخی سازمان‌های اطلاعاتی غربی دانسته است.

گزارش واشنگتن‌پست در ادامه با جزئیاتی زیاد به مواردی چون حمله با چاقو به پوریا زراعتی، روزنامه‌نگار ایرانی تبعیدی در لندن، و تلاش برای سوءقصد به مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در آمریکا، اشاره دارد.

پیش از این، یک گزارش تحقیقی رادیو اروپای آزاد پرده برداشت که جمهوری اسلامی در تلاش برای حذف فیزیکی مسیح علی‌نژاد از یک گروه تبهکار در جمهوری آذربایجان استفاده کرده است.

پیش از این، شبکه خبری «آی‌تی‌وی» بریتانیا ۲۹ آذر پارسال در گزارشی خبر داد که «جاسوسان ایرانی» به یک «قاچاقچی انسان» سفارش داده بودند در اِزای دریافت مبلغ ۲۰۰ هزار دلار، دو مجری شبکه ایران اینترنشنال را در لندن ترور کند.

بیشتر در این باره: دادستانی هلند از بازداشت دو مظنون سوءقصد به جان فعال ایرانی خبر داد

این شبکه با استناد به اطلاعاتی که از «فرد اجیرشده» دریافت کرده بود، از سیما ثابت، مجری پیشین شبکه ایران اینترنشنال، و فرداد فرحزاد، مجری این شبکه، به عنوان دو هدف این عملیات یاد کرده و در عین حال خبر داده بود از آن‌جا که این فرد «یک جاسوس دوجانبه بوده»، ماجرا را افشا می‌کند و طرح ترور لو می‌رود.

در رابطه با این دست اقدامات، در فهرست تحریم‌های وزارت خارجه بریتانیا نام محمدرضا انصاری، علی اسفنجانی، محمد عبدالرزاق کنفانی، محمدرضا ناصرزاده، از اعضای واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و ناجی شریفی ز‌یندشتی، قاچاقچی ایرانی مواد مخدر، و دو تبعه ترکیه به نام‌های علی و عبدالوهاب کوچاک دیده می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران که سابقه حذف فیزیکی مخالفان خود در دوره‌های مختلف تاریخی را در داخل و خارج از کشور دارد، در سال‌های اخیر روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی متعددی را از طریق فضای مجازی به حذف فیزیکی تهدید کرده یا بر خانواده‌های آن‌ها در داخل کشور فشار آورده است.