تیراندازی ماموران به یک خودرو در شهرستان راسک «به کشته شدن یک کودک منجر شد»

تصویر برگرفته از ویدئویی که وبسایت حال‌وش منتشر کرده است

وبسایت‌های حال‌وش و کمپین فعالین بلوچ که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهند و همچنین وبسایت حقوق بشری هه‌نگاو از کشته شدن یک کودک ۱۲ ساله در شهرستان راسک بر اثر تیراندازی ماموران به یک خودرو خبر داده‌اند.

به نوشته این منابع، این تیراندازی شامگاه شنبه ۲۴ شهریور روی داد و هویت کودک جان‌باخته «احسان آسکانی، ۱۲ ساله، اهل روستای جکیگور شهرستان راسک» گزارش شده است.

هه‌نگاو ماموران را «نیروهای انتظامی» معرفی کرده اما حال‌وش آنها را «نیروهای نظامی و از یگان تکاوری» خوانده است.

بنابر این گزارش‌ها، پس از تعقیب و گریز این خودرو که مظنون به حمل بار موسوم به «شوتی و تاناکورا» بود، ماموران به سمت آن شلیک مستقیم کردند که در پی آن یکی از گلوله‌ها به این کودک اصابت کرد و او را کشت و راننده نیز در پی اصابت گلوله مجروح شد.

به نوشته این منابع، پس از این تیراندازی خودرو واژگون شد که در پی آن کودک دوم، سلیمان پسرعموی کودک جان‌باخته، به شدت آسیب دید.

مقام‌های رسمی و مقام‌های محلی در استان سیستان و بلوچستان هنوز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

شامگاه اول مرداد نیز در پی تیراندازی ماموران به سمت یک خودرو در شهرستان نور در استان مازندران، یکی از سرنشینان این خودرو به نام آرزو بدری به دلیل اصابت گلوله به کمرش آسیب دید و گفته می‌شود توانایی حرکت را از دست داده است.

بیشتر در این باره: گزارش‌ها از «وخامت حال» آرزو بدری؛ فارس می‌گوید سه گلوله به خودروی او شلیک شد

پلیس لاهیجان گزارش‌ها درباره تعقیب این خودرو در ارتباط با حجاب اجباری را تکذیب کرده است.

پیش از این وبسایت حقوق بشری هرانا گزارش داده بود که در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۵۴۰ نفر، شامل کولبران، سوخت‌بران و شهروندان دیگر، هدف شلیک نیروهای نظامی و انتظامی قرار گرفتند که ۱۲۹ تن از آنان کشته شدند.