ونزوئلا شش شهروند خارجی را به اتهام تلاش برای سرنگونی حکومت مادورو بازداشت کرد

دولت ونزوئلا پس از انتخابات جنجالی یک‌ماه و نیم پیش مخالفان را به‌شدت سرکوب کرد

ونزوئلا از بازداشت شش شهروند خارجی به اتهام «تلاش برای بی‌ثبات‌ کردن» کشور خبر داد.

به گفته مقام‌های ونزوئلایی این شش تن، شامل سه آمریکایی،‌ دو اسپانیایی و یک شهروند جمهوری چک هستند.

دیوزدادو کابِی‌یو، وزیر کشور ونزوئلا، در یک کنفرانس خبری که شامگاه شنبه ۲۴ شهریورماه برگزار کرد، با ادعای «توقیف چهارصد قبضه سلاح» از این افراد، آنها را به تلاش برای قتل نیکلاس مادورو رئیس جمهور و سایر مقام‌های ارشد این کشور متهم کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با تائید این‌که یکی از سه شهروند آمریکایی بازداشت‌شده، عضو نیروهای نظامی ایالات متحده‌ است، ادعای ونزوئلا مبنی بر هرگونه دخالت واشینگتن در تلاش برای سرنگونی دولت نیکلاس مادورو را از اساس رد کرد.

این مقام آمریکایی، با تاکید بر حمایت کاخ سفید از دستیابی به یک راه حل دموکراتیک برای آن چه «بحران سیاسی ونزوئلا» خواند، گفت که کشورش با دقت تحولات جاری را زیر نظر دارد.

دیوزدادو کابِی‌یو وزیر کشور ونزوئلا در بخشی از نشست خبری‌اش، دو شهروند اسپانیایی بازداشت‌شده را از اعضای سرویس مخفی این کشور (CNI) معرفی کرد و مدعی شد که قصد داشته‌اند یک شهردار را به قتل برسانند.

به گفته آقای کابِی‌یو، این دو اسپانیایی در حال عکاسی در شهر «پوئرتو آیاکوچو»،‌ مرکز ایالت «آمازوناس» و در مرز کلمبیا بازداشت شده‌اند.

وزیر کشور ونزوئلا همچنین ادعا کرد که رهبری و هدایت «این عملیات»، با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی.آی.اِی. بوده و دو اسپانیایی بازداشت‌شده، در تلاش بوده‌اند که برای کشتن رهبران ونزوئلا و سرنگون‌کردن حکومت، مزدورانی را از فرانسه و اروپای شرقی وارد این کشور کنند.

آقای کابِی‌یو، علاوه بر نیکلاس مادورو، از دلسی رودریگز معاون رئیس‌جمهور، خودش، و تعدادی دیگر از مقام‌های ارشد دولت به عنوان «اهداف عملیات تروریستی» ادعایی نام برد.

بیشتر در این باره: رهبر مخالفان ونزوئلا به اسپانیا پناهنده شد؛ دعوای مادورو با آرژانتین بالا گرفت

دولت اسپانیا ادعای ارتباط این دو شهروندش با سرویس مخفی کشور را رد کرده‌ و خواستار دسترسی مقامات کنسولی‌اش در کاراکاس به این دو شهروند، برای تایید هویت و بررسی اتهامات آنها شده است.

بازداشت این شهروندان خارجی و برگزاری نشست خبری وزیر کشور ونزوئلا، همزمان شده با بالا‌ گرفتن تنش سیاسی میان ونزوئلا با اسپانیا و ایالات متحده.

پنجشنبه گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ تن از مقامات ارشد ونزوئلا را که به گفته این نهاد، در «پیروز اعلام‌ کردن» نیکلاس مادورو در انتخابات مناقشه‌برانگیز آخر ماه ژوئیه و سرکوب خشونت‌بار مخالفان دست داشته‌اند،‌ تحریم کرد.

یک روز بعد، ایوان گیل، وزیر خارجه ونزوئلا، سفیر اسپانیا در کاراکاس را، در اعتراض به «دیکتاتوری» خوانده‌ شدن دولت ونزوئلا از سوی وزیر خارجه اسپانیا احضار کرد.

کاراکاس همچنین از تصمیم پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا برای دیدار با ادموندو گونزالس، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا که در پی تهدید به بازداشت عازم مادرید شد، خشمگین است. اسپانیا، ایالات متحده آمریکا، شیلی و بسیاری از دیگر کشورها، ادموندو گونزالس را برنده واقعی انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا می‌دانند.

در انتخابات جنجالی یک ماه و نیم پیش، شورای ملی انتخابات ونزوئلا، که به دولت نزدیک است، بر خلاف گذشته و بدون انتشار جزئیات آرا، نیکلاس مادورو را پیروز اعلام کرد. این در حالی‌ است که آمار‌های درز‌کرده از نزدیک به ۸۰ درصد از دستگاه‌های الکترونیکی ثبت رای،‌ از پیروزی چشمگیر ادموندو گونزالس حکایت دارند.

هنوز جزئیاتی درباره هویت شهروند بازداشتی جمهوری چک منتشر نشده و مقام‌های پراگ هم در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.