سقوط مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران به «کمتر از ۶۰۰ هزار تُن»

دبیر انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی می‌گوید که میزان مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران به کمتر از ۶۰۰ هزار تُن در سال رسیده است.

احمد شاد روز یک‌شنبه ۲۵ شهریورماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا آمارهای موجود از مصرف گوشت در ایران را غیرواقعی اعلام کرده و گفت: «بر اساس آمارهای غیررسمی میزان مصرف گوشت در کشور بین ۸۵۰ هزار تا یک میلیون تُن در سال است اما برآوردهای ما کمتر از این مقدار را نشان می‌دهد».

به گفته آقای شاد آمار قابل اتکایی در زمینه مصرف گوشت در کشور وجود ندارد اما برآوردها از میزان واردات و دام کشتار شده نشان می‌دهد که مصرف سالانه گوشت قرمز اعم از دام سبک و سنگین به کمتر از ۶۰۰ هزار تُن رسیده است.

او می‌گوید: «مردم ایران در سال‌های گذشته مصرف گوشت بیشتری داشته‌اند اما میزان مصرف از سال ۱۴۰۰ به بعد کاهشی شده است».

این در حالی است که بر اساس برآورد سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ایرانی‌ها در سال گذشته ۳۳۵ هزار تن گوشت گوسفندی و ۳۸۲ هزار تن گوشت گاوی مصرف کرده‌اند.

بدین ترتیب بر اساس این برآورد، مصرف گوشت قرمز ایران پارسال کمتر از ۷۲۰ هزار تن بوده است.

آمارهای داخلی از سرانه مصرف گوشت در ایران متفاوت است. مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور اردیبهشت سال گذشته از کاهش مصرف سرانه گوشت به چهار کیلوگرم در سال خبر داده بود.

برخی گزارش‌ها و محاسبات منتشر شده در رسانه‌های داخلی هم این رقم را حدود سه کیلوگرم اعلام کرده‌اند.

بیشتر در این باره: مرکز آمار ایران از ادامه سقوط تولید و افزایش قیمت گوشت قرمز خبر داد

بر اساس برآوردهای مرکز آمار، سرانه مصرف گوشت ایران در سال ۱۳۹۰ حدود سیزده کیلوگرم در سال بود که در سال ۱۳۹۸ به هشت کیلوگرم کاهش پیدا کرد.

مجموع این داده‌ها نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز در ایران در یک دهه گذشته کاهش چشمگیری داشته است و سرانه مصرف در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود ۳۵ درصد افت کرده است.

کاهش قابل توجه مصرف گوشت قرمز در ایران با افزایش نرخ‌ تورم همزمان است و قیمت گوشت در آمارهای رسمی ماه‌های اخیر رکوردار تورم مواد غذایی بوده است.

داده‌های منتشرشده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد در مردادماه امسال نرخ تورم مربوط به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به ۳۴.۸ درصد رسیده است و در این میان بالاترین تورم خوراکی مربوط به گروه غذایی «گوشت قرمز و گوشت پرندگان» بوده است.

تورم سالانه این گروه در گزارش مرکز آمار ۵۸.۳ درصد اعلام شده است.

متخصصان تغذیه در سال‌های اخیر نسبت به عوارض کاهش مصرف مواد پروتئینی بر سلامتی ایرانیان هشدار داده‌اند.

یک مقام پیشین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم سال گذشته با ارائه آمارهای جدید از «سوءتغذیه» مردم ایران، هشدار داد که یک «فاجعه انسانی» در کشور در حال وقوع است.

مرکز پژوهش‌های مجلس هم سال گذشته اعلام کرد که کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است.