سفر دوباره رئیس کمیسیون اروپا به کی‌یف برای گفت‌وگو درباره کمک مالی به اوکراین

اورسولا فون درلاین در بدو ورود به کی‌یف

در شرایطی که روسیه به حمله به زیرساخت‌های انرژی اوکراین ادامه می‌دهد، رئیس کمیسیون اروپا خبر داد که برای اعلام حمایت دوباره از این متحد اروپا در آستانه فصل سرما به کی‌یف کرده است.

اورسولا فون درلاین روز جمعه، ۳۰ شهریور، با انتشار عکسی از خود در ایستگاه قطار کی‌یف در پیامی در شبکه ایکس نوشت: هشتمین سفر من به کی‌یف در شرایطی انجام می‌شود که فصل سرما به زودی شروع می‌شود و روسیه همچنان زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

او افزود اتحادیه اروپا به اوکراین در «تلاش‌های شجاعانه» آن کمک خواهد کرد و درباره حمایت اروپا جهت آمادگی زمستانی و موضوع وام‌ها به اوکراین صحبت خواهد کرد.

اشاره خانم فون درلاین به وام‌هایی است که کشورهای قوی اروپایی در گروه کشورهای صنعتی برای کمک به اقتصاد ویران شده اوکراین درنظر گرفته‌‌اند.

تمرکز رئیس کمیسیون اروپا در این سفر اعطای کمک مالی به اوکراین برای تعمیرات لازم و اتصال دوباره شبکه برق و افزایش ظرفیت گرمایش این کشور در آستانه زمستان است.

روسیه در طول جنگ حدود نیمی از زیرساخت‌های انرژی اوکراین را ویران کرده، به گونه‌ای که قطعی روزانه برق در مناطقی از شرق اوکراین به چهار ساعت نیز می‌رسد.

خانم فون درلاین گفت حملات بی‌امان روسیه با هدف «وارد کردن حداکثر خسارت» انجام شده است.

اروپا امیدوار است در تأمین حدود ۲۵ درصد از برق اوکراین در زمستان به این متحد خود کمک کند. بخشی از کمک اروپا به اوکراین در این زمینه با سود پول‌های مسدود شده روسیه در اروپا تأمین خواهد شد.

اورسولا فون درلاین گفت روسیه باید تاوان ویرانی‌هایی را که خود عامل آن است، بپردازد.

تهاجم روسیه به اوکراین هفته آینده سی‌امین ماه خود را پشت سر می‌گذارد. در حالی که نیروهای روسیه برای پیشروی در بخش شرقی اوکراین فشار می‌آورند، اوکراین توانسته در هفته‌های اخیر بخش‌هایی از منطقه کورسک در روسیه را به کنترل خود درآورد.

اوکراین در دوره اخیر پیاپی از متحدان خود خواسته امکان دهند تا از تسلیحات اهدایی آن‌ها برای حمله در عمق خاک روسیه که از نظر کی‌یف «اهداف مشروع» هستند، استفاده کند.

رهبران آمریکا و بریتانیا هفته گذشته در دیدار خود در واشینگتن در خصوص دادن مجوز به اوکراین برای کاربرد تسلیحات ساخت این دو کشور در حملات در عمق روسیه رایزنی کردند، اما در میان کشورهای اتحادیه اروپا هنوز بر سر این موضوع اختلاف نظر وجود دارد، به‌ویژه آن‌که ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، دخالت ناتو در این جنگ توصیف کرده و نسبت به عواقب آن به اروپا هشدار داده است.

بیشتر در این باره: زلنسکی می‌گوید عملیات کورسک باعث انتقال ۴۰ هزار نظامی روسیه به این منطقه شد

آمریکا به اوکراین مجوز داده تنها آن دسته از اهداف روسیه را با سلاح‌های آمریکایی هدف قرار دهد که در بخش‌های اشغالی اوکراین قرار دارد. ارتش اوکراین همچنین در حال حاضر تنها مجاز است با تسلیحات آمریکایی به مناطق مرزی روسیه که مستقیما با عملیات جنگی روسیه علیه اوکراین مرتبط هستند، حمله کند.

پارلمان اروپا در نشست روز پنج‌شنبه خود، یک روز پیش از ورود خانم فون‌ درلاین به کی‌یف، با تصویب یک قطعنامه کشورهای اتحادیه اروپا را فراخواند به اوکراین اجازه دهند «به فوریت» از تسلیحات دریافتی از غرب برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه استفاده کند.

روسیه این قطعنامه را محکوم کرد.

رئیس کمیسیون اروپا در سفر به کی‌یف مذاکرات درباره تلاش کی‌یف جهت پیوستن به اتحادیه اروپا را نیز ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا که با معضل ادامه فرار شهروندان اوکراین به کشورهای اروپایی نیز روبه‌روست، امیدوار است با گسترش کمک‌های خود در مردم اوکراین برای ماندن در کشورشان انگیزه ایجاد کند.

دست‌کم چهار میلیون شهروند اوکراین در دو سال و نیم اخیر به کشورهای اروپایی گریخته‌ و از برخی امکانات مالی و کمک‌های ماهانه دولت‌های قوی مانند آلمان برخوردار شده‌اند.