افزایش استفاده روسیه از نفتکش‌های تحریمی برای صادرات نفت

تصویر آرشیوی از یک نفتکش در نزدیکی بندر کازمینو روسیه

خبرگزاری بلومبرگ از شتاب‌ گرفتن استفاده روسیه از نفتکش‌های تحریمی برای صادرات نفت خود خبر داده است.

آمارهای حوزه ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد تا نیمه ژوئن امسال، تنها یک نفتکش ‌تحریمی، نفت و محصولات خود روسیه را حمل می‌کرد، اما در ماه جاری شش نفتکش تحریم شده توسط اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا وارد عرصه انتقال نفت و محصولات نفتی روسیه شده‌اند.

در مجموع از اردیبهشت امسال، ۱۷ محموله نفتی روسیه توسط این نفتکش‌ها راهی بازارهای بین‌المللی شده که بخش عمده این نفتکش‌ها متعلق به شرکت ترابری دولتی سوفکامفلوت روسیه است.

این شرکت روسی به بلومبرگ گفته است ارتباطی با آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا ندارد و لذا فعالیتش نیز تخلف یا ابزاری برای تضعیف تحریم‌ها محسوب نمی‌شود.

این گزارش می‌افزاید بلافاصله بعد از تحریم‌ها علیه برخی نفتکش‌های حامل نفت روسیه، اغلب آنها برای ماه‌ها فعالیت خود را متوقف کرده بود، اما ایفای نقش موفق این کشتی‌های تحریم شده در ارسال محموله‌های نفتی به چین، باعث شتاب‌بخشی روسیه به استفاده از آنها برای صادرات نفت شد.

پیشتر این نفتکش‌ها با خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار، برای انتقال چندباره محموله‌های نفتی روسیه به کشتی‌ها در راستای پنهان کردن منبع نفت استفاده می‌شد. اما بلومبرگ می‌نویسد نفتکش‌های تحریمی، دیگر فعالیت خود را پنهان نمی‌کنند و آشکارا محموله‌ها را به مقاصد هند و چین می‌رسانند.

بیشتر در این باره: «قاچاق» روزانه ۱.۷ میلیون بشکه نفت ایران با «ناوگان ارواح»

ماه گذشته شش نفتکش تحریمی محموله‌های نفتی روسیه را حمل کرده بودند و ماه جاری نیز همین تعداد نفتکش وارد حوزه ترانزیت نفت روسیه شده‌اند.

با توجه به بازگشت ۱۱ نفتکش تحریمی در آب‌های بین‌المللی به بندر کازمینو روسیه در آب‌های نزدیک به ژاپن، لنگر انداختن هفت نفتکش تحریمی در بندر اوست-‌لوگا در نزدیکی آبهای استونی و سه نفتکش دیگر در دریای سیاه و دو فروند دیگر در بندر مورمانسک، پتانسیل روسیه برای استفاده از این کشتی‌ها برای حمل محموله‌های نفتی افزایش یافته است.

روسیه به غیر از نفتکش‌های تحریمی، از کشتی‌های موسوم به «ناوگان ارواح» نیز برای انتقال نفت استفاده می‌کند.

ناوگان ارواح به نفتکش‌هایی گفته می‌شود که با خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار، بصورت پنهانی محموله‌های نفتی را با توسل به انواع روش‌ها به بازارهای مقصد می‌رسانند؛ از جمله تخلیه چندباره محموله‌های نفتی در دل اقیانوس‌ها به نفتکش‌های دیگر و تغییر اسناد و برند نفت.

پیشتر شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، گزارش داده بود که روسیه پارسال با توسل به این نفتکش‌ها روزانه ۳۶۶ هزار بشکه نفت به چین، ۳۲۵ هزار بشکه به هند و ۷۰ هزار بشکه به ترکیه صادر کرده است.

البته، حجم استفاده ایران از ناوگان ارواح برای حمل قاچاقی نفت در سال گذشته ۲.۵ برابر روسیه بوده است.

بخش عمده‌ای از این نفتکش‌ها هنوز توسط غرب تحریم نشده است.

با استفاده از گزارش‌های بلومبرگ و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م