شمار قربانیان انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس به دست‌کم ۳۰ نفر افزایش یافت

عکس از خبرگزاری صدا و سیما

در پی وقوع انفجار در یک کارگاه معدن زغال‌سنگ در طبس، استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد شمار کشته‌ها به ۳۰ نفر رسیده است.

با این حال به نظر می‌رسد که احتمال افزایش تعداد قربانیان این حادثه هم وجود دارد. در خبرها آماری هم از مفقودان آمده که تاکنون ۲۲ نفر اعلام شده است.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی، صبح یکشنبه اول مهر تعداد جانباختگان این حادثه را ۳۰ نفر و تعداد مصدومان را ۱۷ تن اعلام کرد.

این انفجار حدود ساعت ۲۱ شامگاه شنبه روی داد و رسانه‌های ایران ابتدا از یک کشته و عدم دسترسی به بقیه کارگران محبوس در تونل معدن خبر داده بودند.

به گفته استاندار خراسان جنوبی، انفجار در دو بلوک روی داد و «۲۲ نفر در بلوک بی و ۴۷ نفر در بلوک سی» مشغول به کار بودند.

پیشتر مقام‌های مختلف محلی از جمله محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی، و امیر مرتاضی، رئیس اداره کار طبس، تعداد کارگران حاضر در محل هنگام انفجار را بین ۱۷ تا ۲۳ نفر اعلام کرده بودند.

تاکنون گزارشی درباره علت دقیق این حادثه منتشر نشده است.

رئیس اداره کار طبس شامگاه شنبه گفت که این انفجار بر اثر نشت «گاز متان در بلوک سی شرکت معدنجو» رخ داد.

بیشتر در این باره: مرگ دو نفر در ریزش معدن شازند؛ دو تن زیر آوار محبوس مانده‌اند

جواد قناعت روز یک‌شنبه در این باره گفت: «به دلیل نشت گاز متان در دو تونل c و b معدن جوی طبس کارگران مشغول به کار دچار خفگی با گاز شده‌اند که تاکنون ۳۰ نفر جان باختند و ۱۷ نفر مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.»

پس از انتشار خبر، محمدعلی کاووسی، مدیر جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، از اعزام چهار تیم‌ امداد و نجات به محل حادثه خبر داده بود.

تعداد حوادث کارگری در ایران، عمدتا به دلیل استاندارد نبودن تجهیزات و شرایط کار، پرشمار است و بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی، در سال ۱۴۰۲ تعداد قربانیان حوادث کارگری ۲۱۱۵ جان‌باخته و بیش از ۲۷ هزار مصدوم بود.

درهمین زمینه مسعود پزشکیان در واکنش به انتشار خبر انفجار دوباره در معدن ضمن تسلیت به بازماندگان قربانیان از لزوم استاندارد کردن کار در معادن گفت، نظری رسمی که بارها تکرار شده اما تاکنون نتوانسته است جلو وقوع چنین حوادثی را بگیرد.

شهریور سال گذشته نیز انفجار گاز در یکی از تونل‌های معدن طزره دامغان به کشته‌شدن شش کارگر منجر شد.