رخنه اسرائیل به خطوط تلفن ثابت لبنان برای اعلام هشدار به شهروندان

پلیس بیروت، عکس متعلق به هفته گذشته

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که اسرائیل با هک رادیو در این کشور پیام‌های هشدار ارتش اسرائیل را درباره لزوم دور شدن از سایت‌ها و تجهیزات و انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله پخش کرده است.

همزمان زیاد المکاری، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، روز دوشنبه، دوم مهرماه، تأیید کرد که دفتر کار او در ساختمان وزارتخانه هم تماس تلفنی از یک خط ثابت تلفن دریافت کرده که وقتی کارمندانش به آن تماس پاسخ دادند، پیام ضبط شده هشدار ارتش اسرائیل برای تخلیه این ساختمان را شنیدند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزارت اطلاع‌رسانی لبنان در نزدیکی چند ساختمان دیگر در بیروت قرار دارد که همگی مقر وزارتخانه‌های مختلف در دولت این کشور هستند.

تماس از تلفن ثابت برای دادن هشدار به وزیر اطلاع‌رسانی و باقی شهروندان لبنان در شرایطی رخ داده که لبنان از سال‌ها پیش خطوط ثابت تلفن را به روی هر نوع تماس با اسرائیل مسدود کرده است.

عماد کریدیه، رئیس شرکت دولتی مخابراتی «اوجیرو» روز دوشنبه تأکید کرد تمامی ارتباطات با اسرائیل در سامانه شبکه تلفن ثابت مسدود است.

به گفته این مقام دولتی لبنان، اسرائیل با استفاده از کد تلفن بین‌المللی یک «کشور دوست»، سیستم‎‌های ارتباطی را دور می‌زند.

شهروندان لبنانی در جنوب این کشور به خبرگزاری رویترز گفتند به یک شماره تلفن لبنانی پاسخ داده‌اند که در آن تماس‌گیرنده اخطار داده به سرعت از محل هر چیز مربوط به حزب‌الله تا یک کیلومتر دور شوند.

این گزارش حاکی است اسرائیل با هک دستگاه‌های رادیو و سیستم‌های ارتباطی در لبنان در صدد رساندن گسترده اخطار خود به مردم این کشور برای دور شدن از مقرها، انبارها و سایت‌های دیگر حزب‌الله هستند.

بیشتر در این باره: مرگبارترین حملات اسرائیل به لبنان در یک سال اخیر؛ ۲۷۴ نفر کشته شدند

در مقابل خبرگزاری ملی لبنان این اخطارهای تلفنی را «بخشی از جنگ روانی دشمن» توصیف کرده است.

دریاسالار دانیل هَگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز دوم مهر، در یک پیام کم‌سابقه به مردم لبنان گفت عملیات گسترده و جدید اسرائیل علیه توانمندی‌های نظامی حزب‌الله آغاز شده است.

سرهنگ دوم آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش برای رسانه‌های عرب نیز روز دوشنبه به مردم لبنان گفت عملیات جدید اسرائیلی «به‌ زودی» آغاز می‌شود و باید سریعا از خانه‌هایی که در آن تسلیحات حزب‌الله انبار شده، دور شوند.

سرهنگ دوم ادرعی افزود: «حزب‌الله به شما دروغ می‌گوید. شما را قربانی خواهد کرد. این سازمان می‌گوید شما نیروی او هستید و برایش اهمیت دارید اما موشک‌ها و پهپادهایش برایش بیشتر اهمیت دارد».

خبرگزاری رسمی لبنان و خبرگزاری فرانسه از حملات سنگین اسرائیل در روز دوشنبه به جنوب و دره بقاع در شرق لبنان خبر دادند.

هک دستگاه‌های رادیویی و خطوط تلفن ثابت تلفن برای انتقال پیام هشدار ارتش اسرائیل شش روز پس از انفجار هزاران دستگاه پیجری رخ می‌دهد که در دست نیروهای حزب‌الله بود. یک روز پس از آن نیز صدها دستگاه بی‌سیم این گروه به طور همزمان منفجر شد.

مجموعه این انفجارها دست‌کم ۳۷ تن را کشت و هزاران تن را زخمی و معلول کرد. چند صد تن از مجروحان نابینا یا قطع عضو شده‌اند که سفیر ایران در لبنان هم یکی از این مجروحان است.

اسرائیل مسئولیت انفجارهای هدفمند انجام شده علیه نیروهای حزب‌الله را برعهده نگرفته، اما بنیامین نتانیاهو روز اول مهر گفت کشورش در روزهای اخیر ضرباتی به حزب‌الله زده که در مخیله آن هم نمی‌گنجید تا پیام اسرائیل برای توقف تهاجم به اسرائیل را بفهمد.

رئیس ستاد ارتش و وزیر دفاع اسرائیل بدون پذیرش مسئولیت انفجارها گفتند کشورشان توانمندی‌های بیشتری دارد که هنوز از آن استفاده نکرده و هدف اسرائیل بازگرداندن امن ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی است که در یک سال اخیر از خانه خود به دلیل حملات روزانه حزب‌الله به شمال اسرائیل تخلیه شده‌اند.

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، انفجارهای تجهیزات ارتباطی گروهش را یک ضربه سنگین نامیده و بر آغاز بررسی‌های گسترده در خصوص آن خبر داد.