همزمان با حضور پزشکیان در نیویورک، بیش از ۴۵ زن زندانی در اوین اعتصاب غذا کردند

زندان اوین در تهران

همزمان با هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران و هیئت همراهش در این شهر، بیش از ۴۵ زن زندانی سیاسی-عقیدتی در زندان اوین در روز سه‌شنبه سوم مهرماه دست به اعتصاب غذا زدند.

به گزارش وب‌سایت بنیاد نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح و زندانی سیاسی، چهار زن زندانی هم از یک روز قبل، در حیاط بند زنان این زندان تحصن و اعتصاب غذا کرده‌اند.

زنان متحصن و اعتصاب‌کننده خواهان توقف اعدام زندانیان سیاسی-عقیدتی هستند.

نزدیک به هفت ماه است که گروهی از زنان زندانی در زندان اوین و چند زندان دیگر جمهوری اسلامی، سه‌شنبه‌ها در قالب کارزاری به نام «نه به اعدام» دست به تحصن و اعتصاب غذا می‌زنند.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران که یکشنبه اول مهر برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک شد، در آستانه این سفر ادعا کرده بود که ایران، از تصویری که رسانه‌ها از آن ارائه می‌دهند، «به مراتب امن‌تر و آزادتر» است.

مسعود پزشکیان یکشنبه اول مهرماه عازم نیویورک شد

این در حالی‌است که بر اساس آمارهای سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری، تنها در هشت ماه نخست سال جاری میلادی،‌ بیش از ۴۰۰ تن در ایران اعدام شده‌اند که حداقل یکصد مورد از آنها،‌ پس از انتخابات ریاست جمهوری و تنها ظرف یک ماه انجام شده است.

از سوی دیگر، همزمان با حضور مسعود پزشکیان در نیویورک، جامعه جهانی بهایی، از آنچه «تشدید آزار و سرکوب بهائیان در هفته‌های اخیر» خوانده، ابراز نگرانی کرده است.

در بیانیه جامعه جهانی بهائی که دوشنبه دوم مهرماه منتشر شد، برخی وعده‌های رئیس جمهور ایران مبنی بر احترام به اقلیت‌های قومی و دینی و برابری همه شهروندان ایرانی یادآوری شده است.

در ادامه این بیانیه اما از «فاصله زیاد میان قول و عمل مقامات جمهوری اسلامی، به ویژه در مورد بهائیان» ابراز تأسف شده‌است.

سیمین فهندژ نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد هم می‌گوید تجربه سال های اخیر نشان داده که «فارغ از این‌که چه کسی بر مسند قدرت نشسته، بهائیان همواره با آزار و سرکوب مداوم روبرو بوده و هستند».

مسعود پزشکیان قرار است سه‌شنبه سوم مهرماه و حوالی نیمه‌شب به وقت ایران، برای نخستین بار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت کند.