رهبران حزب سبزهای آلمان در پی شکست در انتخابات‌های ایالتی استعفا کردند

امید نوری‌پور به همراه ریکاردا لانگ از سال ۲۰۲۲  رهبری مشترک حزب سبزها را برعهده داشته است

رهبران سبزهای آلمان، یکی از احزاب دولت ائتلافی به نخست وزیری اولاف شولتز، با استعفا از مقام خود گفتند شکست‌های پیاپی در انتخابات‌های ایالتی نشان می‌دهد که این حزب به یک تجدید بنای عمیق نیاز دارد.

ریکاردا لانگ و امید نوری‌پور که از سال ۲۰۲۲ رهبری مشترک حزب سبزها را برعهده دارند روز چهارشنبه چهارم مهر گفتند که این حزب در پی شکست سنگین در انتخابات ایالت براندنبورگ با شدیدترین بحران در یک دهه اخیر روبرو است.

آقای نوری‌پور گفت: «زمان آن فرارسیده که هدایت حزب عزیز ما به افراد دیگری سپرده شود.»

کناره‌گیری تعجب‌آور رهبران حزب سبزها در شرایطی روی می‌دهد که صحنه سیاست آلمان تحت تاثیر قدرت‌گیری حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» و موفقیت غیرمنتظره حزب پوپولیستی چپ‌گرای «ائتلاف زارا واگنگشت» دستخوش تغییرات بزرگی شده است.

حزب سبزها با شکست سنگین در انتخابات دو ایالت براندنبورگ و تورینگیا از راهیابی مجدد به دولت‌های اين دو ایالت بازماند و در ایالت ساکسونی نیز به زحمت توانست آرای لازم برای ورود به پارلمان ایالتی را به دست بیاورد.

این حزب در انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن امسال نیز متحمل شکست سنگینی شد.

ریکاردا لانگ روز چهارشنبه با اشاره به برگزاری انتخاباتی سراسری آلمان در سال آینده گفت سئوال کلیدی در مورد رهبری آینده حزب سبزها این است «که ما می‌خواهیم چگونه کشوری باشیم.»

کارشناسان سیاست آلمان می‌گویند کناره‌گیری رهبران حزب سبزها که در دولت ائتلافی دو مقام مهم وزارت خارجه و وزارت اقتصاد را در دست دارد مستقیما روی دولت اولاف شولتز تاثیر نخواهد داشت ولی احساس عمومی بی‌ثباتی در سیاست آلمان را تشدید خواهد کرد.

میزان حمایت از دولت ائتلافی در نظرسنجی‌ها به نازل‌ترین سطح رسیده و اولاف شولتز نامحبوب‌ترین صدراعظم در تاریخ معاصر آلمان است.

تضعیف حزب سبزها در آلمان تنها مورد در کشورهای اروپایی نیست. پیش‌بینی می‌شود که حزب سبزهای اتریش نیز در انتخابات پارلمانی این کشور که در روزهای آینده برگزار می‌شود نتایج بدی به دست یباورد.

یکی از مهم‌ترین عوامل تضعیف این حزب تامین گاز مورد نیاز اتریش است. حزب سبزها که در دولت ائتلافی وزارت انرژی را هدایت می‌کند به شدت تحت فشار قرار گرفته که وابستگی این کشور به گاز روسیه را که در حال حاضر حدود ۸۳ درصد است کاهش داده و منابع جایگزین را توسعه دهد.

حزب سبزها یآلمان در پی بروز بحران انرژی پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، ناگزیر شد در بسیاری از سیاست‌های خود در زمینه حفظ محیط زیست تجدید نظر کند و به همین دلیل متهم شده که از زمان ورود به دولت ائتلافی هویت خود را رها کرده است.

علاوه بر این، مباحث سیاسی در انتخابات‌های ایالتی اخیر نشان داد که این حزب به کیسه بوکس سایر نیروهای سیاسی بدل شده و از سوی جناح‌های رقیب به «دیکته کردن» روش زندگی به مردم عادی آلمان، از جمله در زمینه انتخاب منابع تولید گرما و یا انتخاب نوع خودروهای شخصی، متهم شده است.

حزب سبزها در مقایسه با سایر احزاب سیاسی آلمان بخش بیشتری از رای‌دهندگان جوان را از دست داده است. به عنوان نمونه، نتایج انتخابات ایالت براندنبورگ که روز یکشنبه برگزار شد نشان داد که این حزب ۲۴ درصد از آرای افراد بین ۱۶ تا ۲۴ ساله را از دست داده است.

خانم لانگ و آقای نوری‌پور تا برگزاری کنفرانس سراسری حزب سبزها در ماه نوامبر به انجام وظایف خود به عنوان رهبران مشترک حزب ادامه خواهند داد.