کارشناسان سازمان ملل: سر برآوردن حوثی‌ها با کمک ایران و حزب‌الله ممکن شد

کارشناسان سازمان ملل متحد در یک گزارش تازه به جزییاتی از تلاش‌های ایران و حزب‌الله لبنان برای تبدیل حوثی‌های یمن از یک گروه مسلح محلی به یک سازمان نظامی قدرتمند اشاره کرده‌اند.

بر اساس گزارش محرمانه کارشناسان سازمان ملل که نسخه‌ای از آن به رویت خبرگزاری رسیده، ایران و حزب‌الله باعث ظهور و سر برآوردن حوثی‌های یمن بودند.

رویترز روز پنجشنبه پنجم مهر خبر داد که کارشناسان سازمان ملل در نظارت بر تحریم‌ها در گزارش خود تصریح کرده‌اند که شورشیان حوثی یمن با کمک نیروی قدس سپاه پاسداران، حزب الله لبنان و متخصصان عراقی «از یک گروه مسلح محلی با توانایی‌های محدود به یک سازمان نظامی قدرتمند تبدیل شدند».

بنابر این گزارش، این کارشناسان مستقل در گزارش سالانه خود به شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که شبه‌نظامیان حوثی در خارج از یمن آموزش‌های تاکتیکی و فنی دیده‌اند و با گذرنامه‌های جعلی به ایران، لبنان و عراق سفر کرده‌اند.

حوثی‌های یمن از نوامبر سال گذشته تاکنون با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه، کشتی‌هایی را که از دریای سرخ و خلیج عدن عبور می‌کنند، هدف حملات موشکی و پهپادی خود قرار داده‌اند و با وادار کردن شرکت‌های کشتی‌رانی به تغییر مسیر این کشتی‌‌ها، تجارت جهانی دریایی را مختل کرده‌اند.

به نوشته رویترز، کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود نوشته‌اند مستندات و مدارک متعددی که به دست آورده‌اند «نشان می‌دهد که آنها [حوثی‌ها] بدون برخورداری از حمایت خارجی، توانایی تولید سیستم‌های تسلیحاتی پیچیده را ندارند».

این گزارش افزوده است: «ابعاد و میزان تجهیزات نظامی و فناوری متنوعی که از خارج در اختیار حوثی‌ها قرار می‌گیرد، و همچنین حمایت‌های مالی و آموزشی خارجی از آنها، بی‌سابقه است».

کارشناسان سازمان ملل افزوده‌اند که سامانه تسلیحاتی حوثی‌ها مشابه سامانه‌هایی است که ایران یا گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی، معروف به «محور مقاومت»، تولید می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، کارشناسان سازمان ملل در گزارش ۳۸ صفحه‌ای خود که صدها صفحه ضمیمه دارد همچنین از افزایش همکاری بین حوثی‌ها و گروه القاعده در شبه جزیره عربستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک روز پیش از انتشار این گزارش آمریکا اعلام کرده بود که روسیه در حال گفت‌وگو با حوثی‌های مورد حمایت ایران است.

تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که روسیه این مذاکرات را برای کسب اطمینان از سالم ماندن کشتی‌هایش در عبور از دریای سرخ پیش برد و در آن، احتمال انتقال سلاح نیز مطرح شده است.

بیشتر در این باره: آمریکا: روسیه در حال مذاکره با حوثی‌ها برای انتقال سلاح است

حوثی‌های مورد حمایت ایران از سال ۲۰۱۵ مشمول تحریم تسلیحاتی سازمان ملل هستند. ایران همواره اتهام حمایت تسلیحاتی از این گروه را رد کرده است.