یاشار سلطانی و وحید اشتری از زندان آزاد شدند

یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار، و وحید اشتری، فعال رسانه‌ای، با انتشار پست‌هایی در شبکه اجتماعی ایکس از آزادی خود خبر دادند.

آقای سلطانی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام ایران بازداشت شده بود، روز دوشنبه ۹ مهرماه از آزادی خود خبر داده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، روز یکشنبه ۲۰ خرداد اعلام کرده بود که آقای سلطانی در یک پرونده «۱۷ شاکی» دارد و اتهام او «یازده فقره نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» است و به یک سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

با این حال همان زمان برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای در ایران، بازداشت او را مرتبط با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و یکی از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، دانسته‌ بودند.

این روزنامه‌نگار که پیش از این هم به دلیل افشای چند پرونده فساد به زندان رفته بود، با انتشار تصویری از خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «در زمانی غیرقابل انتظار به یکباره زندانی شدم که قطعا سخت بود. اما این تجربه دوم زندان رفتنم به غایت خیر بود و متفاوت.»

سلطانی به عنوان افشاکننده پرونده موسوم به «املاک نجومی شهرداری تهران» که به دوران مدیریت محمدباقر قالیباف مربوط است شناخته می‌شود.

همچنین وحید اشتری، فعال رسانه‌ای و از چهره‌های جریان موسوم به «عدالتخواهی» از آزادی خود از زندان بزرگ تهران خبر داده است.

او نیز به دلیل افشای خبر سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی نوزاد که به رسوایی «سیسمونی گیت» معروف شد، شناخته می‌شود.

وحید اشتری پیش از این به دلیل انتشار خبر ضرب‌وشتم یک سرباز توسط دادگاه بدوی به ۲۴ ماه حبس و سپس توسط دادگاه تجدیدنظر به ۱۴ ماه حبس محکوم شده بود.

او در ۲۵ تیرماه ۱۴۰۳ با انتشار تصویر دادنامه شکایت قالیباف، در واکنش به اظهارات محمدباقر قالیباف مبنی بر اینکه از هیچ خبرنگاری شکایت نکرده است، تاکید کرده بود: «قالیباف بارها از او و سایر خبرنگاران شخصا شکایت کرده است».