توفند هلین؛ صدها نفر در ایالت کارولینالی شمالی همچنان مفقودند

توفند هلین در ایالت‌های جنوب شرق آمریکا، به ویژه در کارولینای شمالی، صحنه‌هایی «آخرالزمانی» را پدید آورده است؛ صدها نفر در این منطقه همچنان مفقودند، آسیب‌دیدگی جاده‌ها مانع از دسترسی شده، و برخی ساکنان این مناطق همچنان از دسترسی به خدمات اولیه محروم مانده‌اند.

تاکنون ۱۳۰ نفر در پنج ایالت جنوب شرقی آمریکا بر اثر این توفند سهمگین جان باخته‌اند؛ توفندی که نخست به ایالت فلوریدا رسید و سپس به سوی ایالت‌های جورجیا، کارولینای جنوبی و کارولینای شمالی حرکت کرد.

لیز شروود راندال، مشاور امنیت میهن کاخ سفید، روز دوشنبه ۹ مهر اعلام کرد گفت که ۶۰۰ نفر همچنان مفقود هستند و به گفته او، با دسترسی نیروهای امدادی به مناطق آسیب‌دیده، این تعداد ممکن است تغییر کند.

مقامات ایالات متحده گفته‌اند که احتمال کشف اجساد بیشتر و افزایش قربانیان توفند هلین وجود دارد.

ساکنان مناطق ویران‌شده به دلیل آبگرفتگی جاده‌ها و قطع برق و خدمات تلفن همراه با مشکلات ارتباطی بسیاری مواجه شده‌اند.

دست‌کم ۳۵ نفر از جانباختگان این توفند سهمگین در شهرستان بانکوم واقع در ایالت کارولینای شمالی بوده‌اند. مقامات این ناحیه قرار بود از روز دوشنبه توزیع آب و غذا برای ساکنان را آغاز کنند، اما از آنجا که مسیرهای اصلی به دلیل سیل و رانش زمین مسدود شده، برخی از تجهیزات باید با هواپیما به آنجا منتقل شود.

حدود ۲.۱ میلیون واحد خانه و مغازه و دفتر روز دوشنبه را نیز در بی‌برقی سپری کردند.

روی کوپر، فرماندار کارولینای شمالی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «نبود راه‌های ارتباطی باعث نگرانی است. می‌دانیم که شماری از شهروندان مفقود شده‌اند و می‌دانیم که در نهایت تلفات قابل توجهی خواهیم داشت.»

در این حال جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، اعلام کرده که روز چهارشنبه به کارولینای شمالی سفر خواهد کرد تا ضمن دیدار با مقامات این ایالت از مناطق آسیب‌دیده بازدید هوایی به عمل آورد.

او تاکید کرده که دولت فدرال ساکنان مناطق آسیب‌دیده در جنوب شرقی ایالات متحدهرا تنها نخواهد گداشت و «تا مادامی که لازم باشد» به حمایت‌های خود ادامه می‌دهد.

توفند سهمگین و درجه چهار هلین در آغاز ورود به خشکی با بادهایی که سرعتشان به ۲۲۵ کیلومتر در ساعت هم می‌رسید به سواحل شمالی خلیج فلوریدا برخورد کرد.

اگرچه در حال حاضر از شدت این توفند آن کاسته شده، اما ویرانی و آشفتگی فراوانی به ویژه در ایالت کارولینای شمالی به جا گذاشته است.