خشکسالی‌ها، اسپانیا را رقیب ایران در تولید پسته کرد

برداشت پسته در یکی از باغ‌های اسپانیا

گزارش‌ها نشان می‌دهد که با تغییرات فزاینده اقلیمی که یکی از پیامدهای آن خشک شدن هرچه بیشتر اقلیم در اسپانیا است، شرایط این کشور هرساله برای کشت بیشتر پسته مهیاتر شده است.

پسته در زمین‌های خشک و شوره‌زار مخصوصی می‌روید و به همین دلیل مناطق کمی از جهان برای رشد آن مناسب است.

اسپانیا که پیش از این تولید پستهٔ چندانی نداشت، اکنون به دلیل خشکسالی هرچه بیشتر، با ۷۹ هزار هکتار زمین زیر کشت پسته، تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در اروپا و چهارمین تولیدکننده بزرگ جهان شده است.

اسپانیا امسال یکی از گرم‌ترین تابستان‌هایش را تجربه کرد و متوسط دما در مردادماه، حدود ۲۵ درجه سانتیگراد بود.

بر اساس آمار وزارت کشاورزی اسپانیا از هفت سال پیش تاکنون، مساحت زمین‌هایی که در این کشور به کشت پسته اختصاص داده شده‌اند، تقریبا ۵ برابر شده و به ۷۹ هزار هکتار رسیده است.

اکنون اسپانیا از نظر میزان زمین‌های زیر کشت پسته در جهان، پس از ایالات متحده، ایران و ترکیه در رتبه چهارم قرار گرفته است.

بیشتر در این باره: مقام صنفی: زعفران ایرانی هم به «سرنوشت» پسته و فرش ایرانی دچار شده است

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تقاضای زیادی برای پسته در اروپا وجود دارد و ۹۰ درصد تولید اسپانیا به اروپا صادر می‌شود.

پسته علاوه بر مصرف به عنوان آجیل، در صنایع غذایی و آرایشی نیز کاربرد دارد.

تولید پسته در اسپانیا البته هنوز بسیار کمتر از تقاضاها است، اما با افزایش خشکسالی، آینده روشنی برای تولیدکنندگان این محصول در این کشور پیش‌بینی می‌شود.

میزان تولید سالانه پسته در اسپانیا در حال حاضر،‌ چیزی حدود ۹ هزار تن است، و هنوز بخش عمده پسته موجود در بازار این کشور، از آمریکا وارد می‌شود.

اما از گزارش‌ها چنین برمی‌آید که کشاورزان اسپانیایی، به دلیل خشکسالی‌های مکرر، کشت انگور و غلات را رها کرده و به تولید پسته روی آورده‌اند.

در همین حال، از ایران خبر می‌رسد که خشکبار و به‌ویژه پسته ایران که محصولات شناخته‌شده صادرات غیرنفتی کشور به شمار می‌روند، هرساله با افت شدید صادرات روبه‌رو هستند.

محمدحسن شمس‌فر، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار، در این مورد دو سال پیش به رسانه‌ها گفته بود که «امسال حدود ۱۳۰ هزار تن پسته تولید کردیم که از این عدد حدود ده درصد آن در داخل کشور مصرف می‌شود؛ به نظر می‌رسد در سال جاری مازاد تولید پسته خواهیم داشت چرا که میزان مصرف و تقاضا برای خرید به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و می‌توان گفت که خشکبار از سبد خانوارها حذف شده است.»

در آن موقع خبرگزاری فارس نوشت که در کل ایران «۵۳۰ هزار هکتار باغات پسته وجود دارد که صد هزار هکتار آن مربوط به نهال و ۴۳۰ هزار هکتار آن درختان بارور است. میانگین عملکرد پسته در ایران، ۹۳۰ کیلو در هر هکتار و در آمریکا، سه هزار کیلو در هر هکتار است.»