موشک‌های ایران به اسرائیل و کرانه باختری اصابت کرد

مقابله پدافند اسرائیل با موشک‌های ایران

ایران با شلیک ده‌ها فروند موشک، اسرائیل را مورد هدف قرار داد، رخدادی که به نگرانی‌ها درباره وقوع جنگ تمام عیار میان دو خصم قدیمی دامن زاده است.

سپاه پاسداران شامگاه سه‌شنبه دهم مهر ماه متعاقب این حمله موشکی هشدار داده است اگر اسرائیل به این حمله پاسخ دهد، حمله «کوبنده و ویرانگر دیگری» انجام خواهد داد. با این حال مقامات اسرائیل تاکید کرده‌اند که به این حمله پاسخ خواهند داد.

بر اساس بیانیه سپاه پاسداران، این عملیات با تصویب شورای عالی امنیت ملی و در واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر سیاسی گروه افراطی حماس، حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران صورت گرفته است.

هنوز مشخص نیست تلفات احتمالی این حمله چه تعداد بوده و چه خسارت‌هایی بر جای گذاشته است. تصاویر ویدیویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شماری از موشک‌های ایرانی با عبور از سامانه دفاعی «گنبد آهنین» اسرائیل در خاک این کشور فرود آمده‌اند.

همچنین منابع فلسطینی گزارش دادند که بر اثر سقوط قطعات موشک‌های شلیک‌شده ایران بر فراز شهر فلسطینی‌نشین اریحا (جریکو) در بخش اشغالی کرانه باختری، یک نفر کشته و چندین نفر مجروح شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد تهدید ناشی شلیک موشک‌های ایران «فعلا» به پایان رسیده و شهروندان می‌توانند از پناهگاه‌ها خارج شوند.

سخنگوی ارتش نیز دقایقی بعد گفت این حمله «جدی» بود و «تبعاتی» خواهد داشت.

دانیل هاگاری گفت: «ما هشدار دفاعی و تهاجمی را بالا برده‌ایم و از شهروندان اسرائیل دفاع خواهیم کرد. این حمله (موشکی) تبعاتی خواهد داشت. برنامه‌هایی داریم و در زمان و مکان مورد انتخاب خودمان، اقدام خواهیم کرد.»

رادیو اسرائیل پیشتر شمار موشک‌های پرتاب شده از ایران به اسرائیل را بیش از ۲۰۰ فروند گزارش داده بود، اما روزنامه جروزالم پست دقایقی بعد این رقم را بیش از ۵۰۰ فروند عنوان کرده است.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از رویارویی سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل با موشک‌های ایران خبر می‌دهد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا در‌ سوریه برخی موشک‌های ایران را ردیابی کردند و رویترز نیز از انهدام برخی موشک‌های جمهوری اسلامی در آسمان اردن خبر داد.

در این میان نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نیز با انتشار پستی در شبکه ایکس، حمله موشکی ایران به اسرائیل را «پاسخ منطقی، عقلانی و قانونی» به اقدامات اسرائیل خواند.

در این بیانیه آمده است اگر اسرائیل به این حمله پاسخ دهد، «پاسخ متعاقب و کوبنده» ایران را در پی خواهد داشت.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور حمله موشکی به اسرائیل را صادر کرد. او افزود که ایران برای «هرگونه اقدام تلافی‌جویانه آماده است».

همچنین یک «مقام ارشد ایرانی» به رویترز گفته که رهبر جمهوری اسلامی به محلی امن رفته است.

این دومین حمله ایران به اسرائیل در سال جاری خورشیدی است.در جریان حمله مستقیم نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل که بامداد ۲۷ فروردین امسال با پرتاب دست‌کم ۳۱۳ موشک کروز، بالستیک و پهپادهای انفجاری انجام شد، دولت جو بایدن یک ائتلاف نظامی چند ملیتی را برای دفاع از اسرائیل رهبری کرد که موجب شد بخش اعظم این پرتابه‌ها رهگیری و نابود شوند.

آن حمله تهران در واکنش به بمباران منتسب به اسرائیل علیه «کنسولگری» ایران در دمشق انجام شد که در آن محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس در حوزه‌های لبنان و سوریه، کشته شده بود؛ عباس نیلفروشان جانشین زاهدی شد که او نیز ششم مهر در حمله اسرائیل به مقر فرماندهی حسن نصرالله کشته شد.