سوئد: ایران احتمالا در حملات به سفارت اسرائیل در اسکاندیناوی نقش داشته است

نیروهای پلیس دانمارک در نزدیکی سفارت اسرائیل در کپنهاگ

در پی وقوع انفجار و تیراندازی در نزدیکی سفارت‌های اسرائیل در سوئد و دانمارک، سرویس امنیتی سوئد از احتمال دست داشتن ایران در آنها خبر داد.

فردریک هالستروم، رئیس دایره عملیاتی سرویس امنیتی سوئد، روز پنج‌شنبه ۱۲ مهر در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره احتمال ارتباط ایران با این رخدادها گفت: «مواردی وجود دارد که می‌تواند در این راستا باشد».

او افزود که این احتمال «تا حدی به خاطر انتخاب هدف‌های [حمله] و شیوه اجرای آن است، اما این صرفا گمانه‌زنی است و نه ناشی از اطلاعات کامل».

پلیس دانمارک روز چهارشنبه از وقوع دو انفجار «احتمالا با نارنجک دستی» در نزدیکی سفارت اسرائیل در کپنهاگ خبر داد و اعلام کرد که سه شهروند سوئدی را در این ارتباط بازداشت کرده است.

بنابر این گزارش، مقام‌های قضایی دانمارک روز پنج‌شنبه حکم به بازداشت دو مظنون سوئدی، شامل دو جوان ۱۶ و ۱۹ ساله داد، و سومین شهروند سوئدی اکنون آزاد شده است.

همچنین به گفته پلیس سوئد، یک روز قبل از انفجار در کپنهاگ، سفارت اسرائیل در استکهلم هدف تیراندازی قرار گرفته بود.

سرویس امنیتی سوئد اردیبهشت امسال گفته بود که ایران در صدد استخدام گروه‌های تبهکار سوئدی است تا علیه اسرائیل و منافع این کشور در سوئد «دست به اقدامات خشونت‌آمیز بزنند»؛ ایران این اتهام را رد کرد.

شبکه تلویزیونی اس‌وی‌تی سوئد روز چهارشنبه گزارش داده بود که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد حملات تازه به سفارتخانه‌های اسرائیل در استکهلم و کپنهاگ به دستور شبکه جنایی سوئدی «فاکستروت» و به خواست ایران انجام گرفته است.

بیشتر در این باره: سوئد می‌گوید ایران مسئول حمله هکری سال ۲۰۲۳ در این کشور است

از آغاز جنگ غزه چندین گزارش درباره تلاش برای هدف قرار دادن منافع اسرائیل در سوئد منتشر شده است؛ از جمله در ماه فوریه پلیس سوئد یک نارنجک در محوطه سفارت اسرائیل پیدا کرد که سفیر اسرائیل آن زمان گفت ظاهرا نقشه‌ای برای حمله به این سفارت وجود داشته است.